ارقام خرمای تازه ومقدارترکیبات فنلی”آنتوسیانین”میزان خطرقلبی وچاقی

آنتو سیانین ها 0 (َAnthocyanin)؟ این ماده در همه گیاهانی که قد می کشند و اغلب گل ها و میوه ها دیده میشود .” به طور مثال در پرتقال خونی ” گیلاس ” توت فرنگی و سایر خوراکی های قرمز و بنفش رنگ مانند چای ترش یافت میشود . و ممکن است میزان خطر ابتلا به عوارض قلبی و چاقی مفرط را کاهش دهد . انواع مختلفی از رژیم های غذایی ویژه لاغری وجود دارد که در همه آنها ادعا شده رعایت آنها باعث میشود افرادوزن کم کنند .  

آنتوسیانین ها فقط در ارقام خرمای تازه و خصوصا در ارقام قرمز رنگ وجود دارند .و مقدار آنها در حدود 0/2-1/5 میلی گرم در 100 گرم می باشد .احتمال عدم وجود رنگدانه های آنتوسیانین در ارقام مختلف خرما خشک  احتمالا به دلیل از بین رفتن آن ها طی فرآیند  خشک کردن است. که در برخی موارد 100 درصد از بین رفتن گزارش شده  . حال اینکه عوامل دیگری از قبیل ژنتیک ” نور” عوامل زراعی و انبارداری نیز در ازبین رفتن آنتوسیانین ها نقش دارند .

ترکیبات فنلی در میوه خرما “

ترکیبات فنلی با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی رادیکالی میتواند نقش مهمی در نگهداری محصولات غذایی و حفظ سلامت انسان ایفا کند .

در ارقام مختلف خرما مقدار فنل موجود متفاوت است . میانگین ترکیبات فنلی در خرمای تازه ” 150/7 میلی گرم در 100 گرم “” خرمای خشک 353 میلی گرم در صد گرم می باشد . در زمان فرآیند خشک کردن امکان تجزیه اکسیداتیو یا آنزیمی توسط آنزیم های پلی فنل اکسیداز و گلو کوسیداز ” و نیز تخریب حرارتی ترکیبات فنلی افزایش میابد . این امر می تواند به دلیل تجزیه تانن ها به وسیله حرارت و آنزیم های مربوط به رسیدگی میوه باشد .که منجر به آزاد شدن ترکیبات فنلی میشود .

گزارش شده که بعداز خشک کردن ارقام خرمای عمان باروش آفتابی ” مقدار فنل کل افزایش می باد .اگر بیایم و مقایسه کنیم ترکیبات فنلی میوه خرما را باسایر میوه های خشک ” می توان خرما را به عنوان منبع خوبی از ترکیبات فنلی در نظر گرفت .

مقدار فنل کل در هفت رقم خرمای الجزایر در مرحله تمر ” 2/49 “تا8/36 میلی گرم گالیک اسید در 100 گرم وزن تر  گزارش شده است .

در دو رقم از خرمای کشت شده در کالیفرنیا مقادیر بالاتری از ترکیبات فنلی بوده است .

برای خرمای دگلت نور و مجول مقدار فنل آنها به ترتیب 527 و 661 میلی گرم گالیک اسید در 100 گرم وزن تازه گزارش شده است .

نکته ” تفاوت در مقدار فنل کل می تواند .به دلیل عواملی از جمله استانداردهای اسیدی مختلف ” رقم ” شرایط ” رشد “فصل ” رسیدگی ” مبدا جغرافیایی ” شرایط نگهداری ” نوع خاک و کود باشد .

در خرماهای خشک عمان و تونس حداقل هشت اسید فنلی گزارش شده . که پنج اسید فنلی از مشتقات بنزوئیک اسید( گالیک اسید ” پرتو کاتگوئیک اسید ” پاراهیدروکسی بنزوئیک اسید ” وانیلیک اسید ” سیرینحیک اسید) و سه اسید فنلی از مشتقات سینامیک اسید ( کافئیک اسید ” پاراکوماریک اسید و فرولیک اسید ) هستند . با پیشرفت مرحله رسیدگی” مقدارترکیبات فنلی درمیوه ها کاهش می یابد.

شرکت تجاری بازرگانی درنای dornai.ir واردات ارقام خرما به سراسر کشور و صادرات به خارج از ایران “جهت هرگونه همکاری با عزیزان باغدار می باشد . برای اطلاع از قیمت و موجودی رقم خرمای مورد نظر با ما در تماس باشید.

تلفن های تماس ” 09125532588__

واتساپ__09385332588

 اینستگرامinstagram.com/m.a.dornai.ir   

 تلگرام    mehdi2455/t.me

جیمیل      dornaidatepalm@gmail.com