کشت خرما ازایران تا فلسطین

از تاریخ کشت نخل خرما و سرزمینهای که از این میوه جذاب و مقوی کشت وزراعت می کردند.می توان شام ” مملکتی که در گذشته شامل اردن /سوریه /لبنان و فلسطین بود نام برد .این ممالکت در روزگار عصر ( مفرغ) تازمان آشوریان به سرزمین نخل شهرت داشتند.زراعت نخل خرما را با واژه بسیار قدیم به کلده و نواحی بین اروند رود نیز رسانیده اند.حدود 3300 ق م/ در سرزمین لبنان قومی سامی نژاد از شاخه کنعانیان به نان فنیقیان ظاهر شدند.و به دریا نوردی شهرت بسیار داشتن.کلمه فو نیکس phoinix که یونانیان اسم فنیقیه را از آن گرفتن .شاید قصد و منظورشان از آن درخت خرمایی باشد که بر سواحل فنیقیه رشد می کرده است .این ساحل زمینی باریک به طول 160 و عرض 16 کیلومتر بوده و میان سوریه و دریای ابیضِ متوسط قرار داشته و تقریبا کل سرزمین فنیقیه را شامل می شد.(( ویل دورانت نقل می کند))دانشمندی از بند صورکه برای هرودوت نقل کرده .اجدادشان از خلیج فارس به سرزمین فنیقیه آمده و شهر صور را در زمانی بنا کرده اند که ما اکنون بنام قرن بیست و هشتم پیش از میلاد مسیح می خوانیم.

نخل - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کشت نخل از حاشیه خلیج فارس تا شام

فلسطین قسمتی از سرزمین شام بود که شامل شهرهای غزه //بیت المقدس //بیت لحم //حبرون و نابلس می شد و دارای زمین های آباد زیر کشت و در ختان میوه فراوان بویژه خرما بود.(josephus)در قرن اول پس از میلاد مسیح درباره فلسطین و مردم آن چنین نوشته است .سرزمینی زیبا که رطوبت آن برای کشاورزی کافی .در ختان فراوان “میوه های پاییزه جنگلی و بستانی /در آن بسیار زیاد بود . مردم در ازمنه آبی که از باران بهاری جمع میشد در گودالهای به نام آب انبار ذخیره می کردن تا در صورت نیاز استفاده کنند .آنها آب را از چاه های که در زمین حفر شده بود. برای آبیاری زمینهای کشاورزی گندم و جو چاوداربه سطح زمین می آوردن .در دامنه کوهها درختان مو و زیتون و انجیر و ((خرما)) و میوه های گوناکون دیگر رویده بود.

Rangeetar | Palm plantain

صادرات و واردات انواع خرما و مشتقات آن به سراسر کشور و خارج از ایران در شرکت درنای dornai.ir

جهت اطلاع از قیمت و موجودی رقم مورد نظرتان باشماره های 09125532588–09385332588 تماس بگیرید. جیمیل “alimardani.mehdi31@gmail.com -اینستگرام”m.a.dornai.ir,,,,,,تلگرام”mehdi2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *