آبیاری نخل های خرما

آبیاری نخلستانهای خرما به روش آبیاری نواری” در این روش در دو طرف ردیف نخل خرما پشته های ایجاد می شود . که مسطح بودن زمین بسیار مهم است .عرض نوار ها بسته به سن نخل تعیین می شود. نخلستانهای خرما جوان عرض نوارها 2-1/5 متر و ارتفاع آنها 30 سانتیمتر می باشد .که با افزایش سن نخلهای خرما عرض نوارها بیشتر می شود.بصوریکه در سن 3- 6 سالگی به حدود 3 متر می رسد. طول نوار بسته به شیب زمین و بافت خاک و مقدار آب دسترس متفاوت است .بخاطر اینکه آب به تنه نخل خرما تماس نداشته باشد اطراف تنه نخل خرما را با خاک می پوشانند. بادرست کردن سد جلوی آب در کانال ” سطح کاهش یا افزایش آب کنترل می کنند. و با ایجاد شیار یا سیفون در بدنه کانال موجب هدایت آب به نوار دیگر می شوند.

سیطره تلخ شوری آب بر نخیلات تشنه خوزستان - قدس آنلاین | پایگاه ...

مزایای آبیاری نواری ” 1) هزینه کارگر کمی دارد.”2) سهولت در استفاده از وسایل کشاورزی در زمان کاشت و برداشت ” استفاده از وسایل مکانیکی در سم پاشی ها و مبارزه با علف های هرز” افات و بیماریها” (3″ میانه کاری محصولات مختلف در بین نخلهای خرما امکان بیشتری دارد.

معایب آبیاری نواری ” (1″ آب زیاد مصرف میشود. “(2” نمی شود راندمان را در این روش بالا برد. “(3″ آب در ابتدای نوارزیاد تلف می شود.”(4″در خاک های سنگین که نفوذ با خیلی کم است زمان زیادی می برد .به همین خاطر تلفات آب زیاد آست.” (5″در نوارهای با شیب زیاد خاک زیادی فرسایش و شسته می شود. “(6″وجود رشد زیاد علفهای هرزدرون نوارها.

آبیاری نخلستانهای خرما به روش جوی پشته ای“در این روش آب را داخل جویچه های باریک و شیار مانند حرکت می دهند. و کم کم آب به کف و بدنه شیار نفوذ کرده و همه سطح خاک خیس آب نمی شود . تقریبا برای همه خاک ها بکار میرود. و حتما باید در شکل و طول شیارها و فاصله بین آن ها حرفه ای عمل کرد تا خوب نتیجه بدهد. اصولا در اوایل کشت درخت نخل خرما در یکطرف جویچه درست می کنند و وقتی درختان نخل خرما جوانتر می شوند در دو طرف جویچه ایجاد می شود. در نخلستانهای بارور خرما نزدیکترین شیار به تنه نخل خرما حدود 40 سانتیمتر می باشد و در تما م مراحل از کشت پاجوش نخل خرما تا مرحله ثمر دهی می توان از این روش آبیاری استفاده کرد. برای خاک های که سنگین مناسب بوده زیرا باعث نفوذ کمتر آب به عمق زمین می شود.و در خاکهای رسی طول شیار نباید بیش از 100 متر باشد. و در خاکهای شنی طول شیار کمتر خواهد بود.

از چگونگی کاشت درخت نخل خرما تا جداسازی پاجوش از پایه مادری

مزایای آبیاری جوی پشته ای در نخلستانهای خرما ”

  • 1) آـب کمتر تبخیر شده و علفهای هرز کمتری رشد می کند.” حجم آب مورد نیاز آبیاری کمتر میشود.
  • 2) بدلیل اینکه آب کمتر با تنه درخت در تماس است >در نتیجه بستری برای آفات و بیماریها ی قرچی همچون پوسیدگی تنه و ریشه کمتر است.

معایب آبیاری جوی پشته ای نخلستانهای خرما

  • 1) بدلیل اینکه آب در مسیر تلفات دارد .پس بازده ای آبیاری اویل جوی با انتهای جوی فرق دارد.و کمتر می شود.
  • 2) اجرای اصولی و طراحی جوی آب کار راحتی نیست .
  • 3) بازده آبیاری در زمینهای که نا همواربوده و شیب یکنواخت نداشته . و بافت خاک سبکی دارند. کم است
  • 4) باعث جمع شدن املاح در سطح و سبب حرکتی افقی آب می شود.
  • 5) بیشتر از این روش در نخلستانهای نسبتا ناهموار استفاده می شود.

آبیاری به روش جزر و مدی “در این روش از جزر و مد رودخانه ها و دریاها استفده می شود .و کمترین هزینه را دارد. بدین صورت که نخلستانهارا در امتداد سواحل ( درایران) خرمشهر و اروند رود (بهمن شیر) احداث می کنند . مثلا رودخانه اروند رود دو بار در شبانه روز جزر و مد دارد. و بطور طبیعی در زمان مد یک شبکه آبیاری بصورت کانال آبیاری و در زمان جزر همانند یک کا نا ل زهکشی عمل می کند . -در این روش آبیاری دو نوع نهر وجود دارد . نام نهر اصلی انشعاب گرفته از رودخانه است بنام ( عردبه) یا ( نهر پدر) و نام نهر فرعی ( عباره ) است . و آب را به درختان نخلستان خرما می رساند. اگثرا بدون دخالت انسان می باشد .ولی نخلداران متوجه شده اند که در زمان جزر های کوتاه آب با کیفیت بهتر زمان مد است و در نتیجه پمپ نصب کرده تا در زمان جزر بیشترین استفاده را ببرند. در این روش آب تا عمق 60 سانتیمتری نفوذ میکند . -از مشکلات این روش بالا آمدن سطح آبهای زیز زمینی ” جمع شدن املاح در سطح خاک و کمتر شدن کیفیت و شور شدن اب رودخانه های اروند و کارون است .

لنزور

جهت ارتبا ط با مشاوران شرکت درنای dornai.ir با تلفنهای 09125532588–09385332588 تما س بگیرید .شرکت تجاری درنای تامین کننده ارقام مختلف خرما و مشتقات آن و ارسال به تمام کشور و صادرات به خارج از ایران .سعی ما جلب رضایت تجار و تولید کننده های عزیز است .

اینستگرام ” m.a.dornai.ir—تلگرام” mehdi 2455–جیمیل ” alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *