آموزش اصول آبیاری نخلستانهای خرما-شرکت تجاری dornai.ir

درخت نخل خرما هرچند گیاه است که به خشکی و کم آبی مقاوم است .اما برای اینکه میوه باکیفیت و مناسبی داشته باشد نیاز به آب فراوان دارد .مقدار آب مورد نیاز در انواع و ارقام میوه خرما و بسته به شرایط خاک منطقه فرق دارد . تقریبا تولید یک کیلوگرم خرما ” چیزی حدود 4/2 متر مکعب آب مصرف می کند. این نشان می دهد . بااینکه درخت نخل خرما ظاهرا با شرایط آب و هوای گرم و خشک بیابانی سازگاری دارد .ولی برای تولید یک کیلو گرم میوه خرما این مقدار آب نیاز است .

{شرکت تجاری dornai.ir تهیه و توزیع ارقام خرمای جنوب و مشتقات خرما }

روشهای مخصوصی برای آبیاری نخل خرما وجود دارد.آبیاری سطحی ” آبیاری جزر و مدی” آبیاری تحت فشار “که هر کدام دارای روشهای مختلف و مشتقات خاصی هستند .

)1″آبیاری سطحی باروشهای مختلف انجام می گیرد .از نوع آبیاری هست که در تمام جهان استفاده میشود .بازده این روش به دلیل نداشتن مدیریت صحیح ضعیف و پاییین در حدود 35 درصد است . روشهای آبیاری سطحی”"الف)آبیاری تشتکی از روشهای متداول در نخلستانهای خرما می باشد که در خاک های شنی تا رسی ازش استفاده می کنند. ” اطراف درخت را مانند یک تشت می کنندو کمی گود می کنند .که در زمان کشت 50*50 است و در چندسال اول 2*2 می باشد.و به توسط جویبار یا شیارهای آب را وارد تشتک می کنند.این روش مزایا و معایبی دارد.

پروژه آبیاری هوشمند و اتوماسیون آبیاری مکانیزه نخلستان – اتوماسیون ...
ساخت تشتک اطراف نخل خرما

{شرکت تجاری dornai.ir خرید و فروش مشتقات خرما و انواع خرمای جنوب}

مزایا” برای خاکهای که نفوذ پذیری کم و متوسط دارند خوبه “”بازده به نسبت روشهای آبیاری سطحی بشتروتلفات کمتر است “”با ایجاد تشتک صحیح آب مستقیم به تنه نخل می رسد.

معایب ” هزینه کارگری درست کردن تشتک و مسطح کردن زمین بالاست “”در باغهای شیب دار و ناهموار بازده کمی دارد . “” اگر با تراکتور یا وسیله ای جهت کار باغبانی و یا در زمان شخم زدن داخا نخلستان خرما برویم باعث می شود تشتک ها خراب شود .و برای درست کردن مجدد هزینه دارد.

ب(" آبیاری کرتی" در این روش ( پشته های به ارتفاع 30 تا 50 سانتیمتر در اطراف نخل خرما درست می کنند.خاک درون کرت ها بخاطر نفوذ یک نواخت آب یک دست کرده و داخل کرت ها را با توجه به حجم آب آبیاری “بافت خاک و شیب باغ از آب پر می کنند . ابعا این کرت ها معمولا در خاک های شنی و زمینهای شیب دار کمت از خاک های رسی و زمین های مسطح است .نخلستان های خرمای که شیب زیادی دارند . کرت ها را به صورت پلکانی یا تراس دار می سازند. که در این روش آب توسط جوی آب رسان یا ازکرتی به کرت دیگر منتقل می شود.

{واردات ارقام مختلف خرما و مشتقات خرما به تمام کشور و صادرات به خارج از کشورتوسط شرکت تجاری درنای dornai.ir }

مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار

مزایای آبیاری روش کرتی ” 1)اگر منابع آب ارزان و فراوان داشته باشید و زمین نخلستان تقریبا هموار با شیبی کمتر از یک درصد باشد خوب است .”2)”هزینه کارگری و کنترل آب کمتری دارد”3)” برای خاک های شور مناسب است . چون آبشویی املاح از نیم رخ خاک تقریبا بصورت یکنواخت انجام می گیرد .””

معایب آبیاری کرتی نخلستان خرما “1) حجم آب زیاد می خواهد و بازده کم می شود. “2)در زمینهای ناهموار و شیب دار با خاک سبک ( شنی) خوب نیست ” 3)در مسیر آب تلفات و نفوذ به داخل زمین زیاد است .”4)در اثر تماس آب با نخل خرما بستر برای ایجاد آفات و بیماریها وجود دارد.”5) چون بخش زیادی از زمین نخلستان خرما خیس می شود .علفهای هرز زیاد می شوند .و در تنخیر آب هم زیاد است .”6) این نهر ها و پشته ها در نخلستان خرما مانعی برای حرکت تراکتور و ادوات کشاورزی موزد نیاز است.

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه وتوزیع ارقام خرمای جنوب و مشتقات خرما جهت اطلاع از قیمت و موجودی محصول مورد نظر با کارشناسان تماس حاصل کنید . 09125532588–09385332588 -آیدی تلگرام ” mehdi 2455—————–پیچ اینستگرام” m.a.dornai.ir -جیمیل جهت ارسال مشخصات در همکاری با دوستان محترم همکارم alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *