آفات درخت نخل خرما

آفت وخسارت زنجره-سوسک چوبخوار-کنه-به نخلستانهای خرما

جهت برآورد خسارت ناشی از آفات در مزرعه

برآورد خسارت به چند منظور انجانم می شود . 1)تعیین زمان مناسب برای سم پاشی ” 2) تعیین آستانه اقتصادی ” 3) جهت آزمایش سم ” مقاومت گیاه و غیره که در برنامه آزمایشی می باشد .

تعیین خسارت وارده آفات مستقیم و غیر مستقیم ” نخل خرما متفاوت می باشد . در حالت مستقیم تایین خسارت راحتر از غیر مستقیم می باشد . (روشهای برآورد خسارات مهم آفات به شرح زیر می باشد .

1)کرم های میوه خوار خرما"از زمان تشکیل میوه تا رسیدن به مرحله حبابوک "می بایست هفته ای یکبار 10 درخت در نخلستان به صورت تصادفی انتخاب کرده و تعداد لاروهای موجود در 30عدد میوه در هر خوشه شمارش سودحتما باید خوشه های جدید در هر درخت به طور تصادفی انتخاب گردد "تا خسارت کمتری به نخلستان وارد شود

2) زنجره خرما ” به دو روش خسارت ناشی از این آفات برسی می شود .

الف ) باید در قطر نخلستان حرکت کرده و بصورت تصادفی 10 درخت انتخاب شده و تراکم تعداد پوره های و حشرات کامل شکار شده توسط دستگاه D-vac که به روش استاندارد در مرحله خوشه دهی خرماجمع آوری می شود تعیین و مشخص گردد.

ب) شدت خسارت نخلستان خرما را با این روش ” با راه رفتن سیستماتیک در یک نخلستان روی خطوط موازی به فواصل چند متر از همد یگر و بر رسی وضع درختان نخل خرما انجام می شود.

3) سوسک های چوب خوار ”

برای این مدل آفات نمونه برداری باید در فصل بهار انجام گیرد .داخل هر نخلستان خرما 200 درخت در 20 سری که هر سری شامل 10 درخت متوالی است . به صورت تصادفی انتخاب کرده و شدت خسارت وارده بررسی می شود . و از تعداد سوراخ های روی درختان نخلی که دارای لارو فعال هستند نمونه برداری و شمارش و ثبت گردد. شاید لازم باشد تمام درختان نخلستان مورد بازدید قرار گیرد .

4) موریانه های خرما ”

چون موریانه ها زیاد و پراکنده هستن ” تعیین خسارت وارده کمی مشکل است . از این رو خسارتی که بواسط موریانه ها به خرما وارد می شود ” به روش غیر مستقیم و از طریق شمارش تعداد دالان های موجود در حجم معینی خاک تا عمق 62 سانتیمتری و یا محفظه های موریانه ای موجود تا عمق 23 سانتیمتری خاک تعیین می شود

5) آفات مکنده ( شپشک و کنه خرما) .

برای برآورد خسارت ناشی از این آفات مکنده ” تعداد 10 درخت به ازای هر هکتار مساحت نخلستان خرما مورد برسی قرار میگیرد. چرا که تراکم جمعیت نسبی این آفات خرما زیاد و پراکندگی آنها در نخلستانها تقریبا به صورت یکنواخت می باشد . لذا راحتر می شود نمونه برداری تصادفی از درختان نخل خرما داشت .

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفن های تماس ” 09125532588–09385332588

آیدی اینستگرام :instagram.com/m.a.dornai.ir//—/تلگرام ” T.me/mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *