مدیریت تلفیقی کنترل بیولوژیک محورآفات مهم نخل خرما

استفاده از روش های کنترل بیولوژیک آفات نخل خرما در تلفیق باروش کنترل زراعی در بیشتر مواقع باعث کاهش جمعیت آفات تا سطح آستانه زیان اقتصادی می باشد . ” روش های کنترل شیمیایی در شرایط خاص به عنوان روش های مکمل استفاده می شود .

اصول کنترل بیولوژیک در مدیریت تلفیقی آفات نخل خرما ” به دوروش حمایتی وحفاظتی انجام می گیرد .

  1. کنترل بیولوژیکی حمایتی آفات خرما” معرفی دوره ای دشمنان طبیعی کنترل آفات است . که ممکن است استقرار پیدا نکنن.پس باید تا قبل از رسیدن جمعیت آفات به آستانه اقتصادی در زمان نیاز به رها سازی مجدد اقدام نمود. طراحی برنامه کنترل بیولوژیک حمایتی آفات شامل این مراحل است ” عامل کنترل بیولوژیک” ارزیابی آزمایشگاه بر روی کیفیت عوامل کنترل بیولوژیک ” بهینه سازی روش های رها سازی حمایتی ” ارزیابی موفقیت برنامه کنترل بیولوژیک حمایتی و مطمئن شدن از استقرار عوامل کنترل بیولوژیک رها سازی شده .

الف) کنترل بیولوژیک حمایتی کرم میوه خوار خرما ” با باکتری BT که یک حشره کش موفق در بین حشره کش های دیگر است .جهت کنترل بیولوژیکی کرم میوه خوار موثر بوده و باعث بیماری و از بین رفتن لارو کرو میوه خوار می شود . مطالعات آزمایشگاهی بر روی این باکتری در کنترل میکروبی کرم میوه خوار نشان داده که کم ترین متوسط رشد و بیش ترین کاهش متوسط رشد آسیب در شرایط رها سازی حداکثری و هم زمان با آمدن کرم میوه خوار خرما می باشد . کنترل بیولوژیک کرم میوه خوار با سم پاشی سوسپانسیون باکتری بالای 90 درصد در زمان ظهور کرم میوه خوار در شرایط مزرعه موفق بوده .” بهتر است برای سم پاشی سوسپانسیون باکتری bt از سم پاش با مخزن 14 الی 26 لیتری استفاده شود “که مجهز به پمپ مرکزی جهت پاشش عمودی برای درختان نخل خرمای بلند موثر و با صرفه است .

ب)کنترل بیولوژیک حمایتی کنه تارتن خرما ” یک از عوامل موثر در کنترل بیولوژیک کنه تارتن (کفشدوزک ریز سیاه ) است .” که در استان خوزستان از گونه های فعال می باشد . .این کفشدوزرک شکارچی قوی برای تارتن های درشت است و با کارای درست باعث کاهش جمعیت آفت تارتن می شود . با انجام مطالعات به این نتیجه رسیدن که اگر سه عدد کفشدوزک را در متر مربع همزمان با آمدن کنه تارتن خرما رها سازند ” شرایط وابسته به تراکم انبوهی و استقرار کفشدوزک وجود داشته باشد . در نتیجه کفشدوزک ریز سیاه می تواند استقرار در زیست بوم زراعی خرما را با وجود شرایط کنترل بیولوژیک حمایتی که از طریق رها سازی اشباع است را داشته باشد .که در این شرایط کارای کنترل حدود 90 درصد را دارد.” از کفشدوزک های که در آزمایشگاه دو الی سه روز نگهداری شدند. جهت رها سازی استفاده شود .به اینگونه ” کفشدوزک ها را زیر خوشه های آلوده که توسط توری پارچ های بسته شده اهند رها می کنند . بعداز یک هفته در نخلستان از استقرار کفشدوزک ها و باز شدن تور های پارچه ای مورد آزمایش ” روند طبیعی خود را طی می کند. این روش بالاترین کارای و کمترین خسارت کنه تارتن خرما در شرایط تیمار رها سازی که همزمان با آشکار شدن کنه و با تراکم سه عدد کفشدوزک در متر مربع است

کنه تارتن

پ) کنترل بیولوژیک حمایتی سوسک شاخ دار خرما “قارچ M.anisopliae قارچی طبیعی است که در سراسر جهان در خاک رشد می کند و عامل بیماری در حشرات مختلف “از جمله برای کنترل بیولوژیک سوسک شاخدار خرما می باشد . این قارچ از کمترین دَز کشنده روی حشره کامل و لارو آفت ” که مهمترین خسارت را میزند .هست .”با وجود این قارچ ” قدرت بقا ” سرعت رشد ” نرخ باروری ” قدرت تخم گذاری و توانایی تفریخ تخم های سوسک شاخدار در همان روزهای اولیه به صورت چشم گیری کاهش می یابد. مطالعات نشان می دهد از روز رها سازی تا 45 روز پس از رها سازی اشباعی ” شاخص رشد قارچ روند افزایشی پیدا کرده .”و به خوبی دوام آورده ” تکثیر شده و در نسل های بعدی آفت را مورد حمله قرار می دهد. که به آن دوره تسلسل پاتوژن می گویند.بیشترین کنترل آسیب به سوسک شاخدار خرما در شرایط رها سازی حدااکثر استفاده از تعداد چهار عدد تله در هر هکتار و تکرار روزانه به مدت سه هفته است . که بالای 90 درصد کارای کنترل دارد.

قارچ Metarhizium anisopliae عامل بیماری حشرات به خصوص سوسک شاخدار

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام با کیفیت خرمای جنوب در بسته بندی های شیک و با قیمتی مناسب ” در خدمت عزیزان وتجار گرامی در سراسر کشور می باشد .

با ما در تماس باشید ” 09385332588—09125532588 تلگرام ” t.me/mehdi 2455 ——–اینستگرام “instagram.com/m.a.dornai.ir جیمیل شرکت “alimardani.mhdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *