بیماری های خسارت زای نخل خرما-پوسیدگی گل آذین خرما

بیماری ها خسارت زای نخل خرما

از بیماری های گل آذین خرما ” بیماری خامج یا پوسیدگی گل آذین خرما می باشد که از نوع بیمارهای قارچی و مهم در اکثر کشورها ی خرما خیز است . بیماری خامج خرما در سال 1924 توسط (کاوارا) از منطقه بنخازی گزارش شده. ” در کشورهای تونس ” الجزایر ” مراکش ” لیبی و اسپانیا تا سال 1932 این بیماری را گزارش دادن ” و در سال 1951 از کشور عراق گزارش رسید . در ایران احتمالا برای اولین بار در سال 1338 از نخلستان های خور و بیابانک نمونه برداری شد . و گزارش های از استان های خوزستان ” فارس ” کرمان ” بلوجستان “و اصفهان از این بیماری نخل خرما داشته ایم .بیماری خامج نخل خرما بیشتر در استان خوزستان مطرح می باشد .و به خیلی از نخل داران خسارت زده است .بطوریکه در سال 1372 آماری از صدمات بیماری خامج به نخلستا نهای شادگان با درصد ( 57) ” آبادان ( 32 درصد) ” رامین ( 22 درصد ) ” و بهبهان ( 9 درصد) گزارش شده .بیماری خامج نخل خرما دردر نقاطی که زمستان طولانی و بارندگی زیاد است . و همچنین نخلستا نهای که زهکشی ضعیف و دارای خاکی شور” سنگین دارند شدت بیشتری دارد. ” بیماری خامج یا پوسیدگی نخل خرما در کاهش رشد و رسیدن گل آذین ( نر) خرما تاثیر داشته و حتی باعث مرگ آن می شود .

نشانه های بیماری

بیماری اسپات های گل آذین خرما در مراحل اولیه قابل تشخیص نمی باشند . و تا قبل از باز شدن غلاف ها ” غلاف های سالم و آلوده ظاهرا شبیه به هم هستند. زمانی لکه های قهوه ای رنگ روی ظاهر گل آذین پیدا می شود که آلودگی شدید باشد . در آلودگی شدید اسپات گل آذین خرما ” اسپات باز شده و گل آذین درون آن ها کاملا می پوسد.

عوامل بیماری

عامل اصلی بیماری گل آذین خرما قارچ های و گونه های از جنس fusarium می باشند که باعث پوسیدگی گل آذین خرما می شوند . ” قارچ m.scaettae روی گل آذین نخل ها اسپورزایی می کند .

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفن های تماس ” 09125532588–09385332588

آیدی اینستگرام :instagram.com/m.a.dornai.ir تلگرام ”T.me/ mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *