عارضه پژمردگی و خشکید گی خوشه نخل خرما

عوارض پژمردگی و خشکید گی خوشه خرما

ارقامی از نخل خرما “مانند” مضافتی در استان کرمان ” مرداسنگ در هرمزگان ” کبکاب در بوشهر و خاصی و کبکاب در خوزستان و برخی از نواحی استان فارس نسبت به این عارضه حساس هستند. عارضه خشکید گی نخل خرما از سال 1376 و همزمان با خشک سالی در جنوب کشور شدید تر شد . در زمان شدت عارضه خشکید گی ” خسارت تا 20 درصد به محصولات مناطق کشت خرمای کشور وارد آمد. این عارضه در هیچ یک از کشورهای تولید کننده خرما در دنیا گزارش نشده است .

گفته می شود که عواملی از قبیل ” آب و هوا ” وجود قارچ های بیماری زا ” عدم تغذیه مناسب و کمبود مواد غذایی درخت نخل ” رعایت نکردن اصول بهینه سازی در نخلستان ” باعث عارضه خشکید گی درخت نخل خرما است .ولی تا کنون به صورت قطعی عامل این عارضه مشخص نشده .

علائم عارضه خشکید گی درخت نخل خرما ”

زمانی که خارک خرما در مرحله رطب می باشد این عارضه باعث پژمردگی و خشکید گی ناگهانی میوه ها و خوشه ها می شود . در بعضی از ارقام با ظاهر شدن نوار طولی قهوه ای تیره که از وسط دم خوشه شروع و به دو طرف امتداد پیدا می کند. همراه است که در نهایت به خشکید گی کل خوشه و رشته های آن منجر می شود.

از راهکار های کنترل عارضه

بهترین راهکار تعدیل شرایط حرارتی و رطوبتی در نخلستان و بالا بردن مقاومت درخت نخل خرما به نسبت تنش های محیطی ” مخصوصا تنش های گرمایی و خشکی ” مهمتری راهکارها برای کم کردن عارضه خشکید گی درخت نخل خرما . به شرح زیر می باشد .

  • 1) آبیاری صحیح نخلستان به خصوص در زمان کمبود آب ” در تیرماه نیمه اول شهریور بسته به رقم و منطقه کشت ” با آبیاری مرتب و منظم از وقتی که میوه خرما تشکیل شده /تا اواخر مرحله رطب هر چهار تا هفت روز یک بار ” بستگی به شرایط خاک و منطقه ” بهتر است آبیاری در شب انجام شود
  • 2) بصورت منظم باید جهت تغذیه درخت نخل خرما ” با کود های ” پتاسه ” فسفر ه و ازته و کودهای میکرو مانند ” آهن ” روی ” مس ” و منگنز ” و در اواخر زمستان به صورت چال کود و محلول پاشی با سولفات پتاسیم ” که به نسبت 5 در هزار در چهار مرحله به ترتیب 2″ 4″ 10 ” و 15 هفته بعد از گرده افشانی “
  • 3) رعایت نسبت 10-8 برگ به 1 خوشه ” به ویژه در ارقام حساس که خوشه های بزرگ دارند .
  • 4) تنک کردن به روش حذف یک سوم نوک خوشه های در مرحله گرده افشانی
  • 5) پوشش دهی خوشه ها ” ( بهتر است با کیسه حصیری بافته شده از برگ نخل درخت خرما انجام شود )
  • 6) درست کردن باد شکن در اطراف نخلستان ها ” و در مسیر باد جهت جلوگیری از بادهای گرم و خشک بخصوص نخلستا نهای تازه احداث شده ”
  • 7) کنترل به موقع آفات میوه خوار و آسیب رسان به خوشه های خرما به ویژه کرم میوه خوار ” کنه تارتن و سوسک کر گد نی خرما
  • 8) میانه کاری نخلستان با محصولاتی مانند ” شبدر برسیم ” یونجه و سور گوم برای تعدیل شرایط حرارتی و رطوبتی در نخلستان

شرکت dornai.ir پذیرای سفارش و تامین ارقام مختلف خرما و مشتقات خرما از تجار و بازرگانان عزیزمی باشد .تلفنهای تماس با مشاوران 09125532588–09385332588 ———————————–تلگرام “T.me/mehdi 2455>اینستگرام “instagram.com/m.a.dornai.ir>>, جیمیل شرکت alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *