حذف برگ وتنک میوه نخل خرما-تنک خوشه- خوشک

روش های تنک کردن میوه نخل خرما

هدف از تنک کردن میوه نخل خرما ایجاد تعادل مناسب و افزایش بهترین برگ های خوشه می باشد . تعداد برگ ها در هر نخل خرما را نمی توان به صورت مصنوعی افزایش داد. لذا تنها بخش های قابل مدیریت و تغییر از نخل خرما ” میوه ها و خوشه ها است .بنابراین هر گونه تغییر در محصول یک درخت ” مستلزم تغییر در تعداد خوشه ها یا خوشک ها و یا میوه هاست ”

نبود صنایع تبدیلی مشكل صادرات خرمای طبس است - ایرنا

سه روش تنک کردن میوه نخل خرما (تنک خوشه” تنک خوشک” تنک میوه)

  • الف)تنک خوشه "که به نسبت مطلوب بین تعدادبرگ و خوشه که به حذف تعدادی از خوشه ها صورت می گیرد.
  • در اغلب رقم های نخل خرما نسبت خوشه به برگ (8--9) است >اول از خوشه های ضعیف تر "ناسالم و تلقیح نشده حذف می کنند.اگر خوشه زیاد تری قرار باشد حذف شود " بیشتر از خوشه های اول و آخر فصل می باشد .و خوشه های کوچکتر در اولویت دوم قرار می گیرند.
  • در قطع خوشه ها باید توازن را رعایت کرد تا دربخش تاج نخل خرما به گونه نباشد که درخت نخل به یک طرف سنگینی کرده و خم شود .زیرا این خمیدگی تاج درخت نخل خرما به مرور زمان زیاد و باعث مشکلاتی می گردد.

ب)تنک خوشک ” به دو صورت انجام می شود .1) در رقم نخل خرمای که خوشه های بزرگ و حجیم دارند " با حذف خوشک های مرکزی باعث کمتر شدن تعدادمیوه در خوشه شده و امکان تهویه در بخش های درونی تاج را به ویژه در مناطق مرطوب فراهم می سازد” در روش دوم یک سوم انتهای خوشه را در زمان گرده افشانی حذف می کنند ” تا مابقی گل های مانده امکان رشد و نمو بهتری پیدا کنند. این روش بیشتر مرسوم می باشد.

ج) تنک میوه نخل خرما " این روش به دلیل پرهزینه بودن فقط در ارقام نخل خرمای گران بها و لوکس مانند مجول انجام می شود . اصولا به صورت دستی و یکی در میان میوه های روی خوشک را حذف می کنند .و بعضی از مواقع این عمل با استفاده از نفتالین استیک اسید با غلظت 100--50 قسمت در میلیون در انتهای مرحله کیمری انجام می شود

.

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفن های تماس ” 09125532588–09385332588

آیدی اینستگرام :instagram.com/m.a.dornai.ir–///تلگرام ” T.me/mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *