آرایش-هدایت خوشه های نخل خرماوبستن آنها

آرایش ( هدایت ) خوشه ها ی نخل خرما و بستن آنها

نخل خرما گیاهی تک لپه می باشد و بدین جهت کلیه برگها ” گل و میوه تماما در نقطه انتهایی درخت جمع شدن . عملیات های مانند تنک کردن میوه نخل خرما ” هرس ” گرده افشانی و برداشت میوه همگی در انتهای درخت نخل خرما و محدوده تاج انجام می گیرد . از طرفی برگ های نخل خرما دارای تیغ های تیز و محکمی هستند .که در زمان بالا رفتن کارگرها و انجام دادن عملیا ت های فوق .این خار های تیز باعث صدمه زدن به سر و صورت و چشم می شود . از این رو برای سهولت و امنیت کار ” نخل کاران اقدام به هدایت و آرایش خوشه های نخل خرما به سمت پایین تاج در ناحیه دور از خار ها می کنند . نکته ” خوشه های با دم برگ کوتاه قابل هدایت نیست زیرا احتمال شکستن خوشه وجود دارد . هدایت و آرایش خوشه ها اصولا پس از عملیات تنک کردن خوشه میوه خرما در اوایل در مرحله کیمری انجام میشود .که خیلی بادقت خوشه ها از میان برگ ها و خارها جدا شده و به آرامی به توسط یک طناب( که بهتر است از جنس کناف باشد .زیرا طناب پلاستیکی احتمال صدمه زدن به خوشه را دارد ) و به فرم قوسی شکل طوریکه سنگینی یا وزش باد باعث شکسته شدن آن نشود . به انتهای دم برگ یا کرب ها می بندند.

بستن خوشه های نخل مضافتی – معرفی کامل بخش احمدی
آرایش و یا هدایت خوشه ها و بستن به وسیله طناب

زمان بستن خوشه ها به کرب ها باید مراقب بود که دم برگ ها ضخمی نشده .تا باعث تضعیف برگ و در نهایت کل قدرت تولید گیاه نخل خرما نشود . برخی از مناطق برای هدایت خوشه نخل خرما از یک چوب به عنوان قیم استفاده می کنند . این چوب یک سر به صورت دو شاخه داشته که در زیر خوشه قرار می گیرد و سر دیگر در پشت یکی از کرب ها یا دم برگ ها گذاشته می شود . این کار را باید بطور صحیح انجام داد تا باعث افتادن قیم و در نهایت شکستن خوشه نگردد . ” برخ از نخل کاران خرما ” با ایجاد یک شکاف به شکل Vدر دم برگ ها ” خوشه ها را بر روی آنها نگه می دارند. ” در مناطق دیگر خوشه ها روی برگ ها تکیه می دهند که روش صحیح ای نیست . چرا که خوشه رشد کرده و میوه ها لابه لای خار ها گیر می کنند. و در زمان برداشت مشکلات ریزش و له شدگی زیادی ایجاد می کنند. و احتمال شکستگی برگ ها هم وجود دارد.

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفن های تماس ” 09125532588–09385332588

آیدی اینستگرام :instagram.com/m.a.dornai.ir ——————————/تلگرام ” T.me/mehdi 2455——————————————————–جیمیل” alimardani.mehdi31@gmail.com

نحوه آرایش و خوشه بندی و هدایت خوشه به سمت پایین با بستن خوشه ها به کرب ها بوسیله طناب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *