خرمای مضافتی داوودی”رطب کهربا”ضدعفونی خرما و جداسازی پس از برداشت

برداشت خرما “

مروری کنیم بر عملیات تولید و برداشت خرما : محصول خرما در سه مرحله خلال و رطب و تمر قابل عرضه به بازار می باشد . زمان عرضه محصول به نوع خرما ” میزان تانن موجود در خرما ” شرایط آ ب و هوای ” شرایط بازار و تقاضا بستگی دارد . کم آبی بیش از حد ” ریزش باران ” هجوم آفات ” میکروارگانیسم ها و بروز شکاف و ترک خوردگی در خرما از جمله عواملی هستند که در جلو انداختن زمان برداشت خرما نقش دارند . اندازه و وزن میوه ” بافت ” رنگ و عطر و طعم از مهمترین شاخص های کیفیت خرما به شمار می آیند . برسی این صفات برای میوه ای که به صورت تازه مورد استفاده قرار می گیرد ” از اهمیت خاصی برخوردار است .

خرمای مضافتی داوودی”رطب کهربا”ضدعفونی خرما و جداسازی پس از برداشت

عملیات پس از برداشت خرما

پس از برداشت خرما و قبل از انبارداری ” این عملیات روی محصول انجام می گیرد ” ضد عفونی "تمیز کردن " جداسازی و درجه بندی " خشک کردن

خرمای مضافتی داوودی”رطب کهربا”ضدعفونی خرما و جداسازی پس از برداشت

ضد عفونی به عنوان روشی برای کنترل آفات مورد استفاده قرار می گیرد ” برای این منظور از اتاقک های ویژه ای استفاده می شود که در برابر ماده گازی شکل ” غیر قابل نفوذ باشند ” شناخته شده ترین ماده گازی برای ضد عفونی خرما ” گاز متیل بروماید است . استفاده از متیل بروماید در مدت زمان 2 تا 24 ساعت صورت می گیرد .البته نظر به اثبات تخریبی متیل بروماید بر لایه ازن ” استفاده از آن محدود و ممنوع شده است . در سال های اخیر استفاده از روش های فیزیکی نظیر پرتودهی ” اتمسفر تغییر یافته ” انرژی ماکروویو ” ازن و تیمارهای ضد عفونی حرارتی و برودتی به عنوان جایگزینی برای متیل بروماید در دست بررسی است .

خرمای مضافتی داوودی”رطب کهربا”ضدعفونی خرما و جداسازی پس از برداشت

تمیزکردن ” دومین مرحله از عملیات پس از برداشت خرما است . برای این منظور “پس از حذف خاشاک و مواد اضافی از خرما ” از دستگاه های شستشو دهنده برای شستشوی خرما استفاده می شود . پس از شستشو ” آب اضافی از خرما جدا میشود . در مرحله جدا سازی ” خرما های سالم و مرغوب از خرماهای معیوب جدا می شوند . درجه بندی خرمادر نخلستان و پس از برداشت محصول و همچنین در کارگاه های بسته بندی خرما انجام میگیرد . ارقام خرما معمولا بر اساس رسیدگی و اندازه درجه بندی می شوند .

در مرحله خشک کردن ” آب موجود در خرما با استفاده از انرژی خورشید و با دستگاه های خشک کن و تحت شرایط کنترل شده دما و سرعت جریان هوا از آن خارج می شود .در این مرحله ” میزان رطوبت خرما کاهش یافته و زمان نگهداری آن افزایش می یابد . همچنین وزن و حجم محصول کم می شود و در نتیجه ” حمل و نقل و انبارداری خرما آسان تر شده و هزینه ها نیز کاهش می یابد . در برخی از ارقام خرما که دارای بافتی خشک و سفت هستند . عمل رطوبت زنی نیز در اتاقک های مخصوص انجام می گیرد . پس از انجام مراحل فوق ” خرما قابلیت نگهداری و انبارکردن را دارا است . البته قبل از انبار کردن خرما باید انبار های نگهداری را کاملا ضد عفونی و عاری از آلودگی کرد . این انبارها باید از تمام محصولات باقی مانده و مخصوصا تکه های خرما عاری و تمیز شوند.

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام با کیفیت خرمای جنوب در بسته بندی های شیک و با قیمتی مناسب ” در خدمت عزیزان وتجار گرامی در سراسر کشور می باشد .

با ما در تماس باشید ” 09385332588—09125532588 تلگرام ” t.me/mehdi 2455 ——–اینستگرام “instagram.com/m.a.dornai.ir جیمیل شرکت “alimardani.mhdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *