خرما درمصحف شریف و احادیث اسلامی

بدون تردید یکی از زیبا ترین و باشکوه ترین آفریده های خداوند دانا و توانا “که انسان پیوسته به آن پدیده خدایی با دیده احترام می نگریست و هنوز هم نیز چنین است .آفرینش درختنا و میوه های که در مصحف شریف از آنها نام برده شده .خرما یا درخت زندگی که همیشه سبز و میوه شیرین همچون عسل دارد.در قرآن (سوره بقره آیه 266)

  1. اًیود اًحدکم اًن تکون له جنة من نخیل و أعنا ب تجری من تحتها الانهر له فیها من کل الثمرات

آیا می خواهید که یکی از شما باغی داشته باشد از درخت خرما و انگور و زیر آن درختان جویهای روان ودر آن هر گونه میوه موجود باشد.

اصل کلمه نخل یعنی بیختن و الک کردن آرد است و درخت خرما را به آن دلیل نخل گویند که خالص شده “مانند خالص شدن مغز از قشر بوسیله الک کردن ” (میوه خرما را تمر گویند) در زبان عربی به نخل خرما ( حضیرة) می گویند.حصیر فرشی است که از نی و برگ درخت خرما و یا انواع رستنیها می بافند.

(جذاذ) هنگام چیدن خرما و فراهم کردن آن است —-صرام ” (به فتح یا ضم صاد) نیز وقت بریدن خرما را گویند.

(جرید) روز و سال تمام و شاخ درخت خرما هرد و را معنا می کند.(جریدة) واحد آن است.

( فحل نر ) از هر حیوانی را گویند فحل نر .ولی علاوه بر آن خرما نر را نیز فحل نر می خوانند.و همچنین بوریا “که از برگ خرمای نر بافند . روزی رسول اکرم (ص) به خانه یکی از انصار رفت ((و فی البیت فحل)) یعنی در آن خانه حصیری از برگ درخت خرمای نر بود.

من کان بین یدیه ما شتهی رطب——————-یغنیه ذالک عن رجم العنا قید

آنکه در پیش وی هرچه خرمای تازه دلش بخواهد هست ” این کا ر وی را بی نیاز می کند. از اینکه سنگ به خوشه ها بیندازد.————————–(از کلیات سعدی گلستان ص 193)

نخل‌های خوزستان همچنان تشنه‌اند- اخبار استانها - اخبار تسنیم - Tasnim

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه وتوزیع ارقام خرمای جنوب و مشتقات خرما جهت اطلاع از قیمت و موجودی محصول مورد نظر با کارشناسان تماس حاصل کنید . 09125532588–09385332588 -آیدی تلگرام ” mehdi 2455—————–پیچ اینستگرام” m.a.dornai.ir -جیمیل جهت ارسال مشخصات در همکاری با دوستان محترم همکارم alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *