درصد میزانPHواسیدیته ارقام خرما”قصب”شمسایی” و مقداررطوبت خرمااز مرحله کیمری تا تمر

از موارد ترکیبات شیمیایی میوه خرما می توان به میزان PH میوه خرما اشاره کرد . که می بایست در حدود 6-5 باشد . چرا که خرما بیشتر در معرض تهاجم کپک ها است . این میزان PH برای برخی از ویتامین های گروه {ب} موجود در خرما مانند B1″B2″B5″B6″B12″بسیار مناسب می باشد . در مرحله کیمری به تمر میزان PH بیشتر می شود . خرما های مانند ” دیگلت نور میزان PH در مرحله کیمری 5 و در مرحله تمر به 5/6 افزایش می باد .

میزان اسیدیته میوه خرما ” پایین است به طوری که از 02/2 تا 3/6 گرم اسید به ازاری هر کیلوگرم خرما در تغییر است . چنانچه میزان اسیدیته میوه خرما بالا باشد .نشانه فعالیت میکروارگانیسم ها بوده و خرما از کیفیت پایین برخوردا می باشد.

مقدار رطوبت ” در رقم های مختلف خرما و در مراحل رسیدگی متفاوت است . در استان کرمان میزان رطوبت ارقام خرمای آن استان در مرحله کیمری بالا و در حدود 6/83-81درصد است .

میزان رطوبت. رقم خر ما مضافتی ” 6/83 درصد “

رقم خرما قصب ” 82 درصد

رقم شمسایی ” 8/82 درصد “

رقم خرما پیارم ” 82 درصد “که این میزان رطوبت بالا در مرحله رطب به 40-27 درصد و در مرحله خرما به 23-8 درصد می رسد .

میوه خرما در مرحله خارک بافتی پر از آب داشته و شکننده می شود . چرا که فعالیت آبی آن به بیش از 9/0 درصد می رسد . اما در مرحله رطب و تمر ” مقدار فعالیت آبی میوه خرما به 8/0و 7/0 درصد کاهش می یابد . در کل میزان رطوبت میوه خرما با پیشرفت مراحله رسیدگی  کاهش می باد .

میزان رطوبت در میوه خرما بسته به رقم آنها  چه خشک و چه مرطوبت بین 7 تا 79 درصد در تغییر است .

مقدار رطوبت میوه خرما در کیفیت و پاییداری آن در طول نگهداری از اهمیت بالای برخوردار است . میزان رطوبت مناسب باید 25- 24 درصد باشد . خرما های که به روش سنتی خشک می شوند . اگر مقدار فعالیت آب آنها به زیر 6/0 درصد برسد .از پایداری میکروبی برخوردار می شوند . همچنین میوه خرما اگر فعالیت آب آن کمتر از 65/0 باشد . در برابر باکتری ها و کپک ها و مخمرها مقام می باشد .

نوع قند موجود  در خرما “در کاهش فعالیت آبی نقش بسیار مهمی دارد .” قند فروکتوز “در مقایسه با قندهای کلوگز و ساکاروز ظرفیت  کاهش فعالیت آبی بیشتری دارد .

در روش خشک کردن میوه خرما جهت نگهداری ” چون باکتریها در فعالیت آبی کمتر از 91/0″ و مخمرها 88/0″ و کپکها 80/0 قادر به رشد نیستن در نتیجه زمان نگهداری میوه خرما به صورت طولانی میسرتر است .

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام با کیفیت خرمای جنوب در بسته بندی های شیک و با قیمتی مناسب ” در خدمت عزیزان وتجار گرامی در سراسر کشور می باشد .

با ما در تماس باشید ” 09385332588—09125532588

تلگرام ” t.me/mehdi 2455

——–اینستگرام “m.a.dornai.ir

جیمیل شرکت “alimardani.mhdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *