روشهای تکثیرنخل وانتخاب پاجوش سالم خرما

نیازهای اکولوژیک نخل خرما “ نخل خرما و کشت میوه خرما در مناطق گرم سیرو نیمه گرمسیر رشد و نمو خوبی دارد. با دانستن و در نظر گرفتن ارقام مختلف میوه خرما و شرایط آب و هوایی متناسب با آن رقم ” کشت خرما باید در مناطقه ای انجام شود که برای پرورش آماده است و در آنجا خرما برای تجارت تولید میشود .رقم های مختلف خرما نسبت به سرما واکنشهای خاصی دارند .تقسیم بندی آنها به این صورت است که (1 میوه های حساس /(2 میوه های نیمه حساس // و گروهی که مقام هستند در برابر سرما.

خرمای رقم زاهدی (مقاوم در برابر سرما) /خرمای رقم حیانی ( نسبتا حسا س در برابر سرما) /خرمای رقم جوزی (نسبتا حساس )//خرمای رقم اسنعمران (نسبتا حساس) //خرمای توری (نسبتا دربرابر سرما حسا س وحساس )//خرمای برحی (حسا س )//خرمای دیری ( در برابر سرما حساس )//خرمای دگلت نور (حسا س) //خرمای خضراوی (حسا س ) //خرمای مجول ( حسا س)//خرمای مکتوم (حسا س در برابر سرما )

روشهای تکثیر نخل خرما به سه روش انجام می گیرد . ” روش بذر ” پاجوش ” نهال کشت بافتی”

در روش کاشت با بذر برای احداث نخلستان تجاری توصیه نمیشود . نخل خرما دوپایه بوده و نمی توان نها لهای شبیه رقم تولید کرد .در ضمن دوره رشد نو نهالی طولانی دارد .

تکثیر از طریق پا جوش “بهترین و بیشترین روش برای تکثیر نخل خرما است . پاجوش های که برای کشت استفاده می کنیم باید ” وزن و اندازه مناسب داشته ” شادابی کافی و هیچگونه مریضی یا آفت زدگی نداشته باشد . از هر رقمی که می خواهیم کشت کنیم پاجوش آن را ازنخل مادر می گیریم .البته باید مریض نباشد ” آفت زده “/ آلوده و بیمارنباشد .نخل مادر نباید بیشتر از 6 پاجوش در اطراف خود داشته باشد . چراکه پاجوش ها ضعیف و کشیده شده و گیرایی ندارد .وزن پاجوش از عوامل مهم در کشت است .و اگر وزن پاجوش از 10 -20 کیلوگرم پایین تر باشد .”گیرایی آن کم می شود .و اگر بالاتر از این وزن باشد .بدلیل وزن سنگین پاجوش و مشکلات جدا سازی “/ بسته بندی // حمل و نقل //جابجای و کشت آن ها هزینه بالای برای احداث نخلستان دارد . این جابجایی ها باعث صدمات به نخل شده و میزان گیرایی پاجوش پایین می آید .وقتی پاجوش زمان زیادی روی پایه مادری باشد .باعث کاهش محصول گیاه مادری شده و سخت تر از پایه مادری جدا می شود .و به دلیل بزرگی پاجوش ها مسلما تعداد کم تری در اطراف نخل مادری قابل نگهداری است و در نتیجه پاجوش کمتری درمدت زمان خواص تولید می شود .پاجوشهای که زمان زیادی در اطراف نخل مادری می مانند .”محلی برای رشد و نمو آفاتی مانند زنجرک خرما و کنه گرد آلود است . پاجوش بزرگ مشکلاتی از قبیل ” گرده افشانی ” کنترل آفات ” بیماریها و علف های هرز ” تغذیه ” هرس ” تکریب ” تنک و آرایش خوشه و برداشت محصول ایجاد می کند . از نکات مهم ” در خت مادری که پاجوش را از آن می خواهند بگیرند باید از یکسال قبل از آن مراقبت کرد و آبیاری و تغذیه آن را به موقع و مرتب انجام داد ..تا ریشه های پاجوش بیشتر پخش شود .این روش در جهان برای کشت نخل مرسوم است ولی مشکلات خواص خودش را هم دارد. از جمله (1- تعداد پاجوش خوب در پایه درخت مادری کم است //(2-اغلب نخلستانها پیر یا فاقد پاجوش یا پاجوشهای آفت زده و بیمار و ضعیف دارند ./(3- نسبت پاجوش از رقم های تجاری خوب کم است // (4_رقم های که جدید هستن و اصلاح شدن تعدادپاجوش کمی دارند و نمی توان در سطح وسیع کشت کرد //(5_ پاجوشهای تولید هر نخل از لحاظ تعداد محدود می باشد و از در اندازه و وزن و قد فر قهای زیادی بین آنها است پس در کشت نخلستان ایجاد مشکل می کند .

جهت ارتبا ط با مشاوران شرکت درنای dornai.ir با تلفنهای 09125532588–09385332588 تما س بگیرید .شرکت تجاری درنای تامین کننده ارقام مختلف خرما و مشتقات آن و ارسال به تمام کشور و صادرات به خارج از ایران .سعی ما جلب رضایت تجار و تولید کننده های عزیز است .

اینستگرام ” m.a.dornai.ir—تلگرام” mehdi 2455–جیمیل ” alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *