مراحل گلدهی ورسیدن میوه خرماتامرحله تمر

فیزیولوژی رشد و نمو میوه >”همانطور که می دانید خوشه ها ی میوه” در درخت نخل از اسپات های می باشد که هر ساله در خت نخل خرما تولید می کند . اسپات ها در نخل خرمای ماده باز شده و توسط اسپات های که از نخل نر گرفته شده گرده افشانی صورت می گیرد .از آنجای که گل ماده دارای سه پرچم می باشد و هر کدام یک کلاله دارند . از این رو هر سه پرچم گل قابلیت پذیرش دانه گرده را داشته و پس از تلقیح ” رشد یکی از برچه ها بر دوتایی دیگر پیشی گرفته و باعث سقط آن ها می شود .میوه های بذر دار که تشکیل شدن . در مراحل مختلفی رشد می کنند از قبیل ” مرحله حبابوک ( حبه کوچک) ” کیمری” مرحله خلال ” رطب و تمر هستند.

درخت نخل خرما | دانه برفی | همه چیز درباره ی درخت نخل خرما را در ...

مراحل رشد و نمو میوه های بذر دار .

  • 1) مرحله حبابوک ” در این مرحله میوه کوچک ” < نابالغ و سبز رنگ “> بعد از گرده افشانی تشکیل شده “< طول دوره از یک تا سه هفته زمان می برد .
  • 2) مرحله کیمری” میوه به رنگ سبز روشن می رسد .” در این مرحله وزن و حجم می گیرد ” افزایش سرعت نجمع کل قند و مواد جامد .که بابالترین فعالیت اسیدیته و افزایش رطوبت میوه همراه است .زمان این مرحله طولانی و در حدود 9 هفته است که میوه به رشد و نمو می رسد .
  • 3) مرحله خلال ” مرحله تغییر رنگ ” میوه از رنگ سبز به زرد یا زرد کم رنگ ” یا زرد خال دار با خالهای قرمز “/ صورتی و قرمز مایل به زرد تغییر می کند .در این مرحله ” وزن زیاد شده ” قندهای احیاء شونده و رطوبت میوه و فعالیت اسیدی کم می شود.میوه بالغ و رسیده با بافتی ترد و سفت به رنگ روشن زرد یا قرمز در آمده که به سرعت تجمع ساکارز و مواد جامد در آن زیاد می شود. (دارای محتوای رطوبتی بالا 50 تا 85 درصد که قابلیت نگهداری آن اند ک است
  • 4) مرحله رطب “بعد از مرحله خلال است ” بیشتر شامل رقمهای تر و نیمه خشک است وکمتر در ارقام خشک دیده می شود . رنگ میوه از رنگ دوره خلال به رنگ قهو ه ای یا نزدیک به سیاه . که همراه نرم شدن بافت میوه صورت می گیرد . تانن های موجود زیر پوست میوه به شکل نامحلول در آب در می آیند .رطوبت میوه کم شده به 30 تا 45 درصد می رسد .تغییرات فیزیک و شیمیای در میوه ایجاد “بافت میوه نرم و حساس ” رنگ با توجه به رقم و شرایط اقلیمی از حالت نباتی تا قرمز تیره یا سیاه مانند رطب مضافتی تغییر می کند.
  • 5) مرحله تمر ” زمانیکه میوه رسیده و قابل برداشت است “در این مرحله رطوبت زیادی از دست داده وتا جایکه در میوه نسبت قند به آب ” و امکان تخمیر قندها ی موجود در میوه به شدت کاهش پیدا کرده .مرحله تمر در خرما مانند مرحله کشمش در انگور است .رطوبت میوه در این مرحله حدود 25 تا 10 درصد کم می شود که البته (بستگی به رقم و شرایط اقیلیمی ) قابل مشاهده است .رنگ میوه بسته به رقم آن دارای رنگب کهربایی تا سیاه است .بافت میوه در این مرحله به نسبت رطب سفت تر می شود. نگهداری میوه در این مرحله آسان تر از مرحله خلال و رطب است . و ماندگاری آن بیشتر است . ” تغییرات کمی و کیفی که در میوه در این مرحله ایجاد می شود بسته به ویژگی های رقم ” مانند نوع / رطوبت / ترکیبات و …. متفاوت است .
کشت_بافت_خرما Instagram posts - Gramho.com

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفنهای تماس ” 09125532588–09385332588

آیدی اینستگرام :m.a.dornai.ir///تلگرام ” mehdi 2455 >>>>>اینستگرام “m.a.dornai.ir>>>, جیمیل شرکت alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *