روش مبارزه با آفات انباری خرما

در مبارزه با آفات انباری روشهای مانند “پرتودهی / بسته بندی مناسب /استفاده از فرمون ها / تیمار حرارتی / سرمادهی / بهداشت انیار / مبارزه شیمیایی که خد به دورش (ضد عفونی موضعی -و ضد عفونی و تدخین انبار می باشد

هر کدام از این روشها توضیحاتی دارد.

1)در روش پرتو دهی “استفاده از دزهای بین 0/1 تا 0/2KGY باعث کشتن لارو ها به ترتیب 30 و 10 روز پس از اجرای تیمارها می شود.اگر خرماهای انبار شده تنها آلوده به لارو (کرم حشره ) باشند > استفاده از دز 0/2KGY برای برطرف کردن آلودگی کفایت می کند.

2)بسته بندی های مناسب ” مواد قابل انعطاف پلی اتیلن /پلی پروپیلن که کیفیت مشابهی در بسته بندی دارند. پلی پرو پیلن در بسته بندی جلوگیری می کند از آلودگی دوباره خرما و اثر بیشتری نسبت به پلی اتیلن دارد.پلی پروپیلن جدا از اینکه پوشش خوبی دارد .ضخامت آن به عنوان عامل مهمی در کنترل آلودگی محسوب می شود .ترکیبی از پوشش ها نظیر پلی اتیلن /پلی پروپیلن یا پلی استر و پلی پروبیلن هم قابل استفاده است .

3) در استفاده از فرمون ها ” که از روشهای امروزی مبارزه و کنترل با حشرات و آفات انباری می باشد. .استفاده و کاربرد این ترکیبات در نگهداری و حفظ بهداشت انبار بسیار عالی است .و می توان در شرایطی که انبار دارد در زمانهای از شب ویا روز برای کنترل حشرلت استفاده کرد. از اینکه ما بدانیم چه ساعاتی حشرات فعالیت بیشتری در انبار دارد مهم است .خیلی از فرمون ها ی آفات انباری خرما شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است .

4)در روش تیمار حرارتی ” در این روش برای خرماهای بسته بندی شده و در حجم و اندازه ای کوچک بیشتر بکار می رود .و عامل مهم ” دما و رطوبت نسبی هوا است .به این ترتیب که هرچه رطوبت بیشتر ” به دلیل هدایت گرمایی بهتر زمان لازم برای افزایش دما کمترمی شود . میزان رطوبت مناسب 70 درصد خوبه ” در روش تیمار گرمای که در شرایط خلاء انجام میشود .به دو صورت است . دما های که جهت از بین بردن و جلوگیری از رشد حشرات مورد آزمایش قرار گرفته است . ( دمای 65 درجه سانتی گراد “مدت 30 دقیقه ) ( دمای 70 درجه ” مدت 20 دقیقه ) بوده . در دماهای بالاتر از 70 درجه سانتی گراد امکان اینکه باعث تغییرات شیمیایی و تیره شدن پوست میوه شود وجود دارد .

5) سرما دهی “از اینکه محصولات را در سردخانه قرار می دهیم .قصد داریم که برای بلند مدت نگهداری کنیم و در این زمان فعالیتهای شیمیایی یا بیولوژیکی و همچنین فعالیت های میکروبی حشرات را متوقف یا طولانی تر کنیم. که همه این ها به سه عامل بستگی دارد . خصوصیات وارثی خرما / میکروب / حشره / مقدار رطوبت مواد خام و دما است .خرما های که رطوبت کمتر از 24 درصد ” فعالیت میکرو ارگانیسم ها صفر می باشد .دانستن این نکته که حشرات در دماهای زیر 4 درجه سانتی گراد هیچگونه فعالیتی ندارند .ولی در این دماها حشرات از بین نخواهند رفت.

6)بهداشت انبار “انبارها اگر در آنها بهداشت رعایت نشود .در نتیجه حشرات /کنه ها/ میکرواورگانیسم ها و موشها به سرعت تکثیر پیدا می کنند. و به محصول خسارت زده و باعث فساد آن می شوند.نکاتی که برای رعایت بهداشت انبار باید رعایت کرد .

الف ) محل مناسبی جهت ساخت انباردر نظر بگیریم

  • 1) سقف انبار نباید سوراخ و دارای منافذی برای ورود حشرات و جانوران موذی باشد
  • 2) دیوارهای انبار بتونی و فاقد هرگونه شکاف و درز باشد
  • 3) کف انبار باید غیر قابل نفوذ باشد و رطوبت نتواند به محصول نفوذ کرده و باعث فساد آن شود
  • 4) محیط انبار همیشه باید تمیز باشد
  • 5) وسیله های که برای انتقال خرما به انبار استفاده می شود مانند نوار نقاله و غیره ..همیشه تمیز باشند
  • 6) رنگ دیوارهای انبار سفید باشد و قابلیت ضد عفونی وسم پاشی داشته باشد
  • 7) محصوا خرمای که به انبار تحویل داده می شود باید سالم و فاقد هرگونه رنگ پریدگی باشد و همچنیین خشک و تمیز باشد .
  • 8) هر زمان که محصول خرما وارد انبار شد .باید سریع میزا ن رطوبت انبار اندازه گیری شود و در دفتر ثبت کنیم .
  • 9) همه پنجره ها و منافذ انبار باید دارای توری غیر قابل نفوذ به حشرات باشد .
  • 10) زیر محصولی که در انبار قرار می دهیم .پالت بگذاریم تا از کف انبار بالا تر قرار گیرد .

7)در مبارزه شیمیای و ضد عفونی کردن موضعی “در یک انبار ممکن است اتاق ها ی باشد که محصولات در انها نگداری شود و آنها در زمان برداشت و انتقال آلوده شده باشد و این آلودگی را با خود به انبار بیارد که موجب پخش آلودگی در کل انبار میشود .جهت جلوگیری باید آن اتاق را ضد عفونی کنیم .که اصولا درآخر وقت کاری یا در شب و یا در آخر هفته صورت می گیرد .که رفت و آمد نباشد .

در ضد عفونی و تدخین انبار ” در روشی دیگر می بایست بطور کامل انبارتخلیه و مسدود شده باشد .تا نتیجه حاصل شود . جهت ضد عفونی و تمیز کردن ” با مالاتیون /یا د.د.واپ و یا اکتیلیک 50 درصد سم پاشی می کنند . و بعضی اوقات از آیروسل پیرترین و یا لیندین وسایر حشره کش ها استفاده میشود.

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه وتوزیع ارقام خرمای جنوب و مشتقات خرما جهت اطلاع از قیمت و موجودی محصول مورد نظر با کارشناسان تماس حاصل کنید . 09125532588–09385332588 -آیدی تلگرام ” mehdi 2455—————–پیچ اینستگرام” m.a.dornai.ir -جیمیل جهت ارسال مشخصات از نوع محصول و کالای که دارند.جهت همکاری با دوستان محترم همکارم و خریدارن عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *