خرمای ایران رتبه برتر تجارت بین المللی

همانطور که می دانید نخل خرما یکی از گیاهان بومی کشور است و از زمانهای قدیم در صادرات و ارز آوری برای کشور از اهمیت بالای برخوردار بوده .طبق آمار سازمان جهانی خوارو بار” کشاورزی( فائو) میانگین 20 درصد حجم تجارت بین المللی خرمای جهان از کشور ما صادر می شود .از این نظر کشور ما ایران به عنوان یکی از کانونهای تولید “همواره در رتبه های برتر سطح تخیلات” میزان تولید و حجم صاردات خرمای جهان در رتبه برتر می باشد .اما ارزش واحد خرمای صادراتی کشور ومتوسط عمل کرد نخیلات که خیلی مهم است .پایین تر از متوسط جهانی می باشد. این امر علتهای متعددی دارد از قبیل ساختارسنتی و فرسودگی نخیلات “سطح پایین دانش فنی بهربرداران”عملیات نامناسب تولید و سهم بالای ارقام خرماهای غیر تجاری و غیر اقتصادی”

(شرکت درنایdornai.irتهیه و توزیع خرمای جنوب)

خسارت تند باد به 223 نخل خرما در ایرندگان خاش | پایگاه خبری جماران

نخل خرما گیاهی تک لپه و متعلق به تیره نخل ها با 200 جنس و 1500 گونه است . فینیکس(phoenix) یکی از با اهمیت ترین این خانواده می باشد .که 12 گونه دارد و همه آن ها بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند.یکی از این گو نه ها نخل خرمای معمولی است . با اینکه خرما درخت گیاه تک لپه ای است ولی ریشه اصلی ندارد.ریشه خرما بصورت افشان و مانند ریشه ذرت “فیبری است .ریشه های تولید شده از ریشه اولیه بذری انشعاب می گیرد .و همینطور ریشه های با قطریکسان تولید شده.که به چهار طرفه درخت تقسیم میشوند. 1)ریشه های که در اطراف درخت تا عمق 25 سانتیمتری وحداکثر تا فاصله 0/5 متری از نخل پخش شدن .این ریشه ها به سمت بالا است و نقش تنفسی برای درخت دارد. 2) ریشه های که وسعت بیشتری راشامل میشوند .و در عمق 0/9 تا 1/5 متر پخش و حتی تا فاصله 10/5 متر از درخت نیز وجود دارد. پاجوش جوان تشکیل شده ریشه خودش را به ریشه اصلی گره می زنه و پخش میشود.بعداز یکسال ریشه می تواند تا عمق یک متری هم نفوذ و در سال دوم تا عمق 2 متری گسترش پیدا کند.

3) ریشه گیاه اغلب تا عمق 1/5 الی 1/8 متر فرو میرود .البته این منطقه بستگی به روش کاشت و عمق آب تحت الارضی دارد.

4) بخش زیادی از نفوذ ریشه در اطراف درخت به سطح آب تحت الارضی بستگی دارد.در جاهای که خاک ها عمق کم دارند .ریشه ها به هم پیچیده می شوند . و هر چه سطح آب پایین تر باشد ریشه به عمق بیشتری نفوذ می کند.

کاشکیلو Instagram posts - Gramho.com

این نوع توزیع ریشه نخل خرما در خاک شرایطی را برای نخلستان و نخلداران ایجاد می کند .که می توانند محصولاتی مانند .گندم ” یونجه “و سبزیجات را میان نخلها کشت کنند. .ریشه های که در عمق فرو رفتن کمک می کند که نخل از رطوبت عمق خاک استفاده کرده وبتواند کمبود های آبی و خاکی را تحمل کند .در کل عمق آب تحت الارضی و نوع رقم خرما برای توسعه و گسترش ریشه نخل بسیار عوامل با اهمیتی هستند.

تعامل و همکاری با تولید کنندها و تجار از اهداف شرکت درنای dornai.ir است .تهیه و توزیع ارقام مختلف خرما در سراسر کشور و صادرات به کشورهای اروپای در بهترین کیفیت و بسته بندیهای شیک و مناسب /با ما در تماس باشید “09125532588-09385332588–جیمیل شرکت” alimardani.mehdi31@gmail.com

اینستگرام “m.a.dornai.ir–تلگرام “mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *