عوامل طبیعی ریزش میوه خرما در نخلستان

ریزش میوه خرما در نخلستان “

ریزش خرما در نخلستان و به طور طبیعی بدون اینکه کسی یا چیزی دخالت کند . اتفاق می افتد . و اصولا توسط عوامل زنده و غیر زنده زیادی و در مراحل مختلفی از جمله شروع گلدهی ” تا بلوغ و رسیده گی میوه خرما اتفاق می افتد. در نخلستان ها و ارقام مختلف خرما این مقدار ریزش متفاوت می باشد . بطور طبیعی ریزش میوه خرما برای هر رقم تقریبا ثابت است . اولین ریزش در رقمهای مختلف خرما بین 25 تا 35 روز پس از شکافته شدن اسپات ها ( که همان مرحله حبابوک است ) اتفاق می افتد. ” ریزش دومی در حدود 100 روز پس از باز شدن اسپات ها ودر مرحله ( کیمری ) روی میدهد. و حدود یک ماه طول میکشد . میوه چه ها کلا “بصورت طبیعی در دوحالت تلقیح نشده یا پارتنو کارپ و یک برچه ای شروع به ریزش می کنند . در میوه های چند برچه ای که تلقیح در آن ها صورت نمی گیرد . معمولا برچه ها باقی مانده ” و تولید میوه بدون هسته انجام می گیرد . که رشد مناسبی نداشته و در بیشتر مواقعه ریزش می کنند.

عوامل زنده یا غیر زنده و یا شرایطی که ممکن است . سبب ریزش میوه خرما شوند . شامل این موارد می باشد .

  1. باراندگی و سرد شدن ناگهانی هوا در زمان گرده افشانی
  2. ) نظم نداشتن در آبیاری
  3. ) سالی که نخل بار میوه زیاد داشته باشد
  4. ) رطوبت نسبی بالا در محیط
  5. ) نوسان دمای محیط
  6. )شور بودن خاک و وزش باد های شدید و موسمی

از عوامل زنده ای که ممکن است باعث ریزش میوه خرما شوند ” عبارتند از

1- وجود تعداد زیادی کرم میوه خوار که در اردیبهشت زیادتر می شوند .

2- افزایش تعداد زیادی از سوسک های میوه خوار و بخصوص سوسک های تیره nitidulidae ” این نوع سوسک ها ی میوه خوار خرما در مرداد و شهریور بیشترین فعالیت را دارند . و با ایجاد سوراخ و صدمه میکانیکی در میوه خرما باعث خسارت به میوه خرما می شوند .

3- توسط قارچ ها در محیط نخلستان هایی که رطوبت نسبی بالای دارند .و هوای شرجی است .مخصوصا در مرحله خارک و رطب ” پوسیدگی میوه های خرما صورت می گیرد .

4-بدلیل کمی بارندگی ” و ایجاد شبنم روی نخلهای میوه خرما ی جوانتر ” بدلیل علفهای هرز ” بدلیل میانه کاری بین نخل ها ” که تماما ممکن است باعث بوجود آمدن شرایطی نسبتا مرطوب گردد. و موجب پوسیدگی های میوه خرما شود .

زمانیکه میوه خرما به مرحله رطب می رسد .رطوبت میوه به بیش از 35-30 درصد.می رسد که میوه خرما بسیار فساد پذیر می شود . در زمان رطب شدن بافت میوه نرم ” لطیف و طعم بسیار مطلوبی پیدا می کند . و می شود در یخچال به مدت طولانی نگه داری کرد ” از علائمی که در ابتدا آلودگی میوه دیده می شود . ” تغییر رنگ گوشت میوه است ” بعد نرم و لهیده میشود .و در آخر میوه ها از روی درخت می ریزند . آلوده شدم میوه خرما به قارچ ها علاوه بر فساد ظاهری باعث تولید زهرابه های قارچی ( میکوتوکسین ) مختلف می شوند . قبل از اینکه میوه خرما برداشت شود . بسته به شرایط رطوبتی و میزان بارندگی خسارت پوسیدگی میوه خرما در مرحله خلال تا رسیدن میوه ” از سالی به سال دیگر متفاوت می باشد . همچنین خسارات وارد شده پوسیدگی میوه خرما در کشورهای مختلف متفاوت است . در حدود 50 -10 درصد گزارش شده است .

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام با کیفیت خرمای جنوب در بسته بندی های شیک و با قیمتی مناسب ” در خدمت عزیزان وتجار گرامی در سراسر کشور می باشد.

با ما در تماس باشید ” 09385332588—09125532588 تلگرام ” t.me/mehdi 2455 ——–اینستگرام “instagram.com/m.a.dornai.ir جیمیل شرکت “alimardani.mhdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *