فوایدهرس برگ-تکریب وخارگیری نخل خرما

انواع هرس و تکریب درخت خرما عبارتند از ” هرس برگ " هرس دم برگ ""هرس خار "هرس دم خوشه و حذف تنه جوش و پاجوش

هرس برگ “

در درختان میوه ” مفهوم هرس کردن به معنای بریدن شاخه های زنده یا خشک بکار میرود . اما در درخت خرما منظور از هرس ” بریدن برگ های خشک شده یا در حال خشک شدن است . در نخل برگ های خشک شده خود بخود نمی افتند .بنابراین بایستی توسط انسان قطع گردد.

برگ های خشکیده و زرد به فاطله 30 تا 40 سانتیمتری تنه حذف می شود .این عمل بهتر است در پاییز یا زمستان انجام شود ” ولی انجام آن در زمان گرده افشانی یا آرایش خوشه ها هزینه کم تری دارد . برگ ها معمولا در 5 سالگی هرس می شوند.

هرس کردن درخت نخل فوایدی دارد .مانند

کیفیت میوه بالا میرود

ظرفینت باردهی درخت افزایش پیدا می کند

کاهش رطوبت نسبی در محدوده تاج نخل که به ایجاد عارضه منجر می شود .که طی آن در نوک میوه ها خطوط بافت مرده موازی ایجاد می شود.

پیشگیری از شیوع آفات و بیماری های لکه برگی که چند سال اخیر به خشکیدگی درصد زیادی از برگ در نخل منجر شده و در استان هرمزگان نیز پراکنش زیادی داشته

هرس نخل خرما

هرس دم برگ ( تکریب)

تکریب هرسه سال یک بار بعد پس از برداشت محصول انجام میشود .در عمل تکریب از ابزار مختلفی استفاده می شود .اره های خشک بُر " تبر " اره های موتوری و تیغه های ضربه زن از مهمترین ابزار تکریب هستند که اره های موتوری و تیغه های ضربه زن سرعت انجام کاررا بیشتر می کنند. .ولی دقت کار در استفاد از ارده بیشتر است

تکریب چه فوایدی دارد؟

از فواید تکریب و یا هرس دم برگ به این موارد می توان اشاره کرد .

  • حذف کردن دم برگ ها باعث جذف محل تجمع آفات و بیماری ها میشود..
  • از پوسیده شدن تانه نخل جلوگیری می کند.
  • از حمله موریانه به تنه درخت جلوگیری می کند.
  • بالا رفتن از نخل به دلیل عملیات کشاورزی را ساده تر می کند
  • کمتر شدن تجمع رطوبت در اطراف تنه درخت
  • باعث زیبای تنه درخت میشود مخصوصا درختان نخل های که جنبه زینتی دارند

هرس خار ( خارگیری )

هرس خار را در زمان گرده افشانی انجام می دهند ” برای سهولت در گرده افشانی ” پردازش خوشه و برداشت بایستی در زمان گرده افشانی خارگیری برگ ها صورت گیرد . این کار خار گیری با استفاده از داس های بدون دندانه یا دندانه دار از قاعده برگ به سمت بالا انجام می گیرد . و خارها تا قبل از اولین برگچه به طور کامل حذف می شود .

بالابر گلارو - بالابر مکانیکی نخل خرما - دوستو

در خار گیری باید بسیار دقت کرد چراکه خار ها به انسان آسیب می زند و در بعضی اوقات فرو رفتن خار در دست یا بدن با عث عفونت شدید می شود . به همین دلیل در خارگیری باید از نبود خار روی برگ ها در دسترس اطمینان پیدا کنیم .

هرس دم خوشه ها

هرس دم خوشه هم زمان با برداشت خرما یا در زمان تکریب انجام می شود .متاسفانه برداشت و جمع آوری دم خوشه ها به زمان گرده افشانی موکول می شود که به دلیل گذشت زمان “این اندامها پوسیده می شود . وبه منبع آلودگی های مختلف آفات و بیماری های تبدیل میشود و مشکلاتی در نخلستان به وجود می آورد .

حذف تنه جوش و پاجوش

در حذف تنه جوش و پا جوش “چه با هدف تکثیر یا با هدف آزاد سازی گیاه مادری “باید به طور مرتب و منظم انجام شود . تا اثر منفی بر رشد درخت مادری نداشته باشد .ضد عفونی محل جدا شدن تنه جوش و پاجوش با استفاده از سموم قارچ کش مناسب الزامی است.

تعامل و همکاری با تولید کنندها و تجار از اهداف شرکت درنای dornai.ir است .تهیه و توزیع ارقام مختلف خرما در سراسر کشور و صادرات به کشورهای اروپای در بهترین کیفیت و بسته بندیهای شیک و مناسب /با ما در تماس باشید “09125532588-09385332588–جیمیل شرکت” alimardani.mehdi31@gmail.com

اینستگرام “m.a.dornai.ir–تلگرام “mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *