آشنای با آفات انباری-کرم میوه خوار-شپره هندی

هدف از نوشتن مطالبی در ارتباط با آفات انباری در ” انبار کردن میوه خرما آشنایی و آگاهی بیشتر کشاورزان و تجار است.

کشور ایران یکی از مهمترین مناطق خرما خیز جهان است و تقریبا سالانه 900 هزار تن خرما تولید می کند ولی متاسفانه بدلیل عدم توجه کافی به مسئله صادرات خرمای مرغوب ایران در جهان خیلی شناخته شده نیست . در کنارمشکلات مختلف مربوط به مسایل از قبیل برداشت و بازار یابی خرما ” آلودگی به آفت های انباری نیز به شدت از ارزش تجاری و صادراتی خرمای کشور می کاهد.از این رو اگر تجار و باغداران آشنای با آفات انباری و روش های کنترل و ضد عفونی محصول را بدانند بسیار کمک کننده و مفید است . در انبارها آفت های از گونه های متنوعی وجود دارد که حسین در سال (1974)12 گونه حشره را در عراق شناسایی کرده که این حشرات می توانند محیط انبار را آلوده کنند. از مهمترین آنها شپره انجیر )ephestia cautella walk)" "oryzaephilus surinamensisLوسوسک دندانه اره های غلات اینها می باشند.

از آفات دیگر به راسته بال داران” (Lepidoptera) لاور این شب پره علاوه بر انبار “روی خرما های ریخته شده در پای درخت نیز دیده شده .

سرخک یا کرم میوه خوار خرما - نمایش محتوای تولیدات ویژه - صدا و سیمای ...

کرم میوه خوار خرما ” از آفت های است که هم در انبار و هم در باغ است .و لارو سن سوم نسل سوم آ« “در انبارها به ارقام خشک و نیمه خشک مانند زاهدی و قصب خسارت می زند .این آفت در انبار های کرمان و جیرفت بسیار است .راه مبارزه با این آفت استفاده از نوارهای ضد عفونی فسفید منیزیم می باشد.

شپره دیگری بنام ” شپره خشکبار ” از آفت های مهم خرما درایران است “/که حشره بالغ آن یک پروانه کوچک است .اندازه این حشره با بالهای باز به 19 –14 میلیمتر می رسد .مشخصات ظاهری این پروانه “بالهای جلوش رنگ خاکستری دارد “که روی بالها نقطه های سفید و قرمز تیره وجود دارد.وهمچنین دوتا نوار به رنگ روشن که همدیگر را قطع کردن و ” دوتا نوار بصورت طولی ” بارنگ تیره روی بالهای جلوش می باشد.” رنگ بالهای عقب خاکستری روشن است.این حشره از آفت های چند نسلی است .بطوریکه در هوای سرد نسبت به (بید انجیر) تحمل بیشتری دارد.در منطقه شهداد کرمان از مهمترین آفات انباری است ودر نبمه دوم تابستان بیشترین خسارت را به میوه های داخل انبار میزند.

از آفت های دیگر “شپره هندی است : اندازه طول این حشره 9 میلیمتر وعرض آن با بالهای باز16 میلیمتر می باشد.رنگ بالهای جلویش سفید نقره ای و یا خاکستری و در بعضی موارد نقطه های ریزقهوه ای که کمی هم شبیه قرمز است و نوارهای تیره نامنظم دارد.در بالهای زیری رنگ نقره ای مایل به خاکستری یکنواخت دارد با حاشیه طولانی ابریشمی .

سبزگستر_لارو Instagram posts - Gramho.com

این شپره در انبارهای خرما زیاد است مخصوصا اگرمحیط مرطوب و نمناک باشد.لارو( کرم) این حشره اگر روی میوه زخمی یاشد “وارد میوه خرما میشودو در بعضی موارد حتی میوه سالم و هسته خرما را سوراخ می کند و وارد می شود و تار می تند /تخم گذاری هم می کند.این حشره یکی از آفات های جیرفت و کرمان است .

اگر باغداران و تجار میوه خرما آگاه به این علم باشند .قبل از انبار میوه “محیط آن را ضد عفونی می کنند.حتی سردخانه هارا هم باید قبل انبار میوه خرما ضد عفونی کنیم.

تعامل و همکاری با تولید کنندها و تجار از اهداف شرکت درنای dornai.ir است .تهیه و توزیع ارقام مختلف خرما در سراسر کشور و صادرات به کشورهای اروپای در بهترین کیفیت و بسته بندیهای شیک و مناسب /با ما در تماس باشید “09125532588-09385332588–جیمیل شرکت” alimardani.mehdi31@gmail.com اینستگرام “m.a.dornai.ir–تلگرام “mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *