مراحل گرده افشانی- گل دهی ومیوه دهی نخل خرما

از عوامل موثر بر گرده افشانی نخل خرما ” یکی آب و هوا بود که توضیح دادیم ” 2) عملیات آبیاری

در آزمایشات و تحقیقاتی که روی رقم خرما برحی استان خوزستان انجام گرفت ” مشخص شد در مراحل گرده افشانی و میوه نشینی ” نخل خرما نسبت به تنش و کمبود آب بسیار حساس بوده ” و در رقم خرمای استعمران هم تنش آبی و قطع آبیاری در مراحل رشد نخل خرما ” گلدهی و گرده افشانی نیز بیشترین حساسیت را داشته است .

3)از مراحل دیگر به سازی نخلستان خرما " میزان سازگاری ارقام نر و ماده خرما می باشد .

در بیشتر مناطق خرما خیز ” اینگونه باور دارند .که اگر گرده افشانی ارقام خاصی از رقم خرمای ماده ” با گرده های ارقام نر مشخص شده ای تلقیح شوند . باعث میوه نشینی بهتر و در نتیجه تولید محصول بیش تری می شود .با در نظر گرفتن تفاوت فیزیولوژی گرده ارقام نر مختلف “”شرایط رشدی و قوه نامیه آن ها نیز متفاوت است .حال در زمان گرده افشانی ” برای موفقیت در عمل تلقیح و تشکیل میوه ” بسته به میزان سازگاری ترکیبات گرده نر از یک طرف و سطح کلاله و خامه گل ماده از طرف دیگر دارد. که همه این مواد تحت کنترل مشترک ژنتیک گیاه و محیط است . تحقیقات نشان داده که برخی ارقام ماده نخل خرما با برخی رقم های نر در نخل خرما سازگاری خوبی داشته اند .در نتیجه با عث تولید میوه بیشتر و با کیفیت شده است .

4)مرحله بعدی " تفاوت بین میزان میوه نشینی ارقام نخل خرما است.

رقم های مختلف نخل خرما در مناطق گوناگون ” نوع و مقدار میوه دهی آن ها با هم متفاوت می باشد . برخی ارقام نخل خرما ذاتا دارای بیشترین و یا کمتر ین میوه دهی هستند. بعنوان مثال ارقام دیری و حیانی میوه دهی کم دارند . ” اما رقم خرمای زاهدی میوه دهی بالای دارد .رقم خرما زاهدی با قدرت باروری بالا وتحمل سرما باز هم تولید میوه تجاری می کند . چنانچه ارقام خرما که میوه دهی پایینی دارند را در مناطق با آب و هوای سرد کشت کنند .” باعث کاهش میوه دهی آن ها میشود .در ارقام نخل خرما ی نر اولین و آخرین گل آذین از کیفیت کمتری برخوردار بوده و میزان باروری گرده های آن پایین تر می باشد.در مجموع ارقام نر نخل خرما برای اینکه رشد مطلوب دانه گرده و قدرت باروری بالای داشته باشند .نیازمند واحدهای حرارتی خاصی هستند.که باید در طول دوره رشد گرده تا مین گردد.

5)مرحل بعدی " زنیا و متازنیا(تاثیر دانه گرده بر صفات بذر و جنین را " زنیا" و بر بافت و گوشت میوه را " متازنیا " گویند(

نوع گرده نخل خرما مورد استفاده ” برصفات کمی و کیفی میوه ( بذر و بخش خوراکی ) بسیار تاثیر دارد. بطوریکه روی شکل و اندازه و زمان رسیدن میوه موثراست.” اندازه و ابعاد میوه بیشتر تحت تاثیر تنک کردن می باشد .تا متازنیای گرده ” و برعکس اندازه هسته بیش تر تحت تاثیر اثر متازنیای گرده است تا تنک کردن .”نوع گرده نخل خرما می تواند زما ن رسیده گی میوه را تا 10 روز در مناطق گرم تر و تا 20 روز در مناطق سرد تر تغییر دهد. که این امر در تنظیم بازار و مدیریت عارضه خشکید گی خوشه خرما بسیار موثر است .

6)مرحله بعدی میزان گرده مورد نیاز ارقام نخل خرما

رقم های مختلف خرما به نسبت اندازه خوشه و تعداد گل در خوشه آن ها میزان گرده متفاوتی نیاز دارند.رقم خرما برحی و مضافتی که خوشه های بزرگ و حجیم دارند .به نسبت ارقام نخل خرما استعمران و لیلویی که خوشه های کوچک تر دارند .نیازمند گرده بیشتری می باشند.

7) زمان گرده افشانی نخل خرما

برای جوانه زنی بهینه گرده باید دمایی مناسب (درحدود +27 درجه سلسیوس) باشد .و در ساعاتی از طول روز که دمای مورد نظر تامین شود گرده افشانی نخل خرما صورت گیرد. ساعات 10 صبح تا 3 بعد ازظهر از بیشترین میزان میوه نشینی برخوردار است .

8) از مراحل دیگر دوره پذیرش گل های ماده است .

پس از شکافته شدن و یا کمی قبل از آن گل های ماده آمادگی پذیرش گرده را جهت انجام عمل تلقیح دارند. زمانیکه گل آذین شکافته می شود .و گل ها ظاهر می شوند.به تدریج قدرت پذیرش گل های ماده به دلیل از بین رفتن سطح کلا له و رشد برچه ها به صورت پارتنو کارپ وتغییر شکل و حالت سلول های خامه گل” کم می شود.بهترین زمان گرده افشانی نخل خرما ” یک الی دو روز قبل باز شدن طبیعی اسپات ها تا سه روز پس از شکافته شدن طبیعی آن ها و ظهور گل ها ” با میزان میوه نشینی مطلوبی همراه است .هرچه گرده افشانی نخل خرما دیر تر صورت گیرد.درصد میوه دهی نیز به همان نسبت کمتر می شود.

شرکت تجاری بازرگانی درنای dornai.ir واردات ارقام خرما به سراسر کشور و صادرات به خارج از ایران “جهت هرگونه همکاری با عزیزان باغدار می باشد . برای اطلاع از قیمت و موجودی رقم خرمای مورد نظر با ما در تماس باشید.

تلفن های تماس ” 09125532588____09385332588

 اینستگرامinstagram.com/m.a.dornai.ir   

 تلگرام    t.me/mehdi2455

جیمیل      alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *