گرده افشانی و شرایط آب وهوای-دما مهمترین عامل تولیدخرما-

در مراحل به سازی باغات نخل خرما “حذف تنه جوش و پاجوش

با وجود اینکه فروش پاجوش نخل خرما یکی از منابع درآمدی باغداران است .اما نگهداری تعداد زیاد ی پاجوش روی درخت نخل خرما برای طولانی مدت باعث ضعیف شدن درخت نخل خرما و کاهش عملکرد آن می شود. درخت نخل خرما در سن جوانی ” تا 15 سال اول پس از کاشت ” به طور معمول 6 تا 12 پاجوش تولید می کند . ( از متداول ترین روش های تکثیر درخت نخل خرما کشت پاجوش است . پس از اینکه پاجوش به شرایط مناسب برای انتقال رسید .وزنی میان 6 الی 12 کیلوگرم با ریشه مناسب و آماده جدا سازی جهت کشت می باشد .

در مرحله دیگر به سازی باغات نخل خرما گرده افشانی می باشد

مرحله گرده افشانی از مهمترین و حساس ترین مراحل می باشد .که در کیفیت و کمیت میوه خرما نقش اساسی دارد.همانطور که می دانید “نخل خرما گیاهی دوپایه بوده و گل های نر و ماده به صورت جداگانه روی پایه های متفاوت تولید می شوند.به انتقال دانه گرده از گل نر به کلاله گل ماده گرده افشانی گویند.

گرده افشانی در طبیعت توسط باد ” حشرات و به صورت مصنوعی و تجاری توسط انسان دستی یا مکانیکی صورت می گیرد .زمانیکه غلاف های نرو ماده نمایان می شوند و غلاف های ماده می شکافند گرده افشانی صورت می گیرد . شرایط آب و هوایی ” نوع رقم و عملیات بهینه زراعی نخلستان در ظهور گل آذین های نر و ماده موثراند . در کشور ایران در بیشتر مناطق فصل گرده افشانی نخل خرما اغلب در اواسط بهمن ماه تا اواسط اردیبهشت به طول می انجامد.

عواملی که در گرده افشانی موثراند ” عبارتند از

A)عوامل آب و هوایی” 1) دما ” 2) باران “3)باد و گردو غبار

B) عملیات آبیاری

C) مقدار سازگاری ارقام نر و ماده نخل خرما

D) تفاوتهای که بین میزان میوه نشینی ارقام است

E) زنیاد و متازنیا

F) میزان گرده مورد نیاز ارقام

G)زمان گرده افشانی

H) دوره پذیرش گل های ماده

1)در عوامل آب و هوایی دما ” یکی از مهمترین عامل می باشد .که در تکامل بخش های مختلف گل خرما ” میزان تلقیح و میوه نشینی تاثیر زیاد دارد. دما در دوره گرده افشانی نخل خرما و تندش لوله گرده و حرکت آن به سمت تخمدان موثر است .گل خرما در اوایل پاییز آخرهای فصل برداشت شکل می گیرد . به همین جهت تغییرات آب و هوایی و از همه مهمتر دما بسیار نقش حیاتی در نحوه رشد و تکمیل بخش های آن دارد. دمای صفر فیزیولوژیک برای نخل خرما پایین تر از +7 سلسیوس باعث توقف رشد رویشی آن می شود.گل خرما برای تکامل نیاز به دوره کوتاه سرمایی دارد. مجموع روزهایی که دما در حدود دمای صفر فیزیولوژیک می باشد . در تکمیل اجزای گل آذین نخل خرما و گل نر وگرده بسیار اهمیت دارد. دماهای زیر صفر روی رشد کلی نخل اثر گذاشته و در زمان گرده افشانی نخل خرما بر میزان تندش جوانه های گرده و سرعت رشد لوله گرده ” نقش حیاتی را در میزان تلقیح نهایی ایفا میکند.میزان میوه نشینی با جمع روزهای که دما درآن ها بالاتر از 15 درجه سلسیوس می باشد ارتباط مستقیم دارد . زمانی که گل دهی در دمای حداکثر روزانه بین 22 تا 26 درجه سلسیوس باشد میوه نشینی مناسبی رخ می دهد و اگر دما به 18 درجه سلسیوس کاهش پیداکند . میوه نشینی به سرعت کم می شود. افت دما بلا فاصله بعداز گرده افشانی نخل خرما تاثیر سوء بر میوه نشینی دارد.در دمای +7 سلسیوس و کمتر هیچ جوانه زنی دانه گرده نخل خرما رخ نمی دهد.بحرانی ترین دما برای جوانه زنی دانه گرده نخل خرما "حدود 15 تا 22 درجه سلسیوس” مناسب ترین دما 27 درجه سلسیوس است . از طرفی دمای 43 درجه سلسیوس و بالاتر هم به دانه گرده آسیب زده و میزان جوانه زنی کمتر می شود.

2) عامل دیگر باران ” که باعث کاهش دما می شود . در زمان گرده افشانی نخل خرما باعث کاهش میزان تلقیح و میوه نشینی به دو صورت وجود دارد ” الف)چنانچه بارندگی ( 6 ساعت ) پس از گرده افشانی رخ دهد .باعث شسته شدن گرده ها از روی کلاله گل قبل از تلقیح می شود .که عملیات گرده اقشانی نخل خرما دوباره باید تکرارشود.” ب)حال اگر بارند گی ( 6 ساعت ) قبل از گرده افشانی پیش آید . دمای محیط کاهش یافته و باعث اختلال یا تاخیر در روند جوانه زنی و یا رشد و سرعت لوله گرده به سمت تخمدان ” تاثیر در کمتر شدن میوه نشینی به میزان ( یک چهارم تا یک سوم می شود )” در این حالت بهتراست گرده افشانی نخل خرما دوباره تکرارشود.

3) از عوامل دیگر گرد و غبار ” بادهای گرم “شدید و طوفانی است .که باعث پراکنده گی دانه گرده گل نخل خرما و خشک شدن سطح کلاله گل ها و کاهش میزان میوه نشینی می شود .در مناطق بیابانی یا گرم و خشک وزش بادهای همراه با گرد و غبار “بسته به شدت و غلظت ذرات معلق در هوا می تواند در بعضی مواقع تا حدودی از میزان گرده افشانی نخل خرما بکاهد.

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام با کیفیت خرمای جنوب در بسته بندی های شیک و با قیمتی مناسب ” در خدمت عزیزان وتجار گرامی در سراسر کشور می باشد .

با ما در تماس باشید ” 09385332588—09125532588 —————–تلگرام T.me/ mehdi2455—–اینستگرام instagram.com/m.a.dornai.ir——-جیمیل شرکت “alimardani.mhdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *