مرغوبترین و بهترین کود برای نخل خرما

کود شیمیایی نیتروژن ( ازت )

کود نیتروژن انتشار آهسته - Mricc.com
نیتروژن ( ازت )

همانگونه که در نوشته های قبلی گفته شد . میزان برداشت مواد غذایی از خاک بستگی به عواملی دارد .مانند رقم میوه خرمای کاشته شده ” به همین دلیل در ارقام مختلف نخل خرما ” تغیریباً بین 300 تا 500 گرم سولفات ” که به ازای هر سال سن درخت متغییر است ” در ارقام میوه خرما که پتانسیل کمی دارند پایین ترین حد 300 گرم است مثلا( نخلهای که کمتر از 50 کیلوگرم خرما تولید می کنند) و اما درختان نخلی که پتانسیل بالای دارند > حد بالا 500 گرم است .( درختان نخل خرمای که بسش از 150 کیلو گرم تولید دارند)

کود فسفر بالا -کود فسفر بالا بعد از نيتروژن مهمترين عنصر غذايی ...
فسفر

فسفر”” برای نخلستا نهای خرمای کشور کود دهی ( فسفر به شرح زیر انجام شود بهتراست)

فسفر قابل جذب خاک
میلی گرم در کیلو گرم
فسفر (P2–O5)مورد نیاز به
ازای هر سال سن درخت (گرم)
سوپرفسفات تریپل با فسفات آمونیوم
به ازای هر سال سن درخت (گرم)
کمتر از 580—–70200—–150
10—570—-60150—-130
15—1060—50130—-100
بیشتر از 15لازم نیست لازم نیست
کود پتاس چیست؟ | فواید و زمان مصرف کود پتاس - موسسه مبتکران شیمی
پتاسیم

پتاسیم “”جهت کودهی نخلستانهای خرمای کشور کود دهی پتاسیم اینگونه توصیه می شود.

پتاسیم قابل جذب خاک
میلی گرم به کیلو گرم
K2Oبه ازای هر سال سن درخت
به گرم
سولفات پتاسیم به ازای هر
سال سن درخت ( گرم)
کمتر از 100 100گرم 200 گرم
150–100 85 گرم 170 گرم
200–150 70 گرم 140 گرم
250–200 55 گرم 110 گرم
300–250 40 گرم 80 گرم
بیش از 300لازم نیست

جهت مصرف کودها از یک سال پس از غرس پاجوش شروع شده و پس از 15 سالگی مقدار مصرف ثابت می ماند.

کودهی شیمیای به روشهای انجام می شود .که یکی روش دستی است . اول مقدار کودها ی که پای درخت می خواهیم بریزیم طبق جدول بالا مشخص می کنیم .سپس به روش پخش سطحی یا نواری ” بصورتی که از تنه درخت فاصله داشته باشد( البته بسته به سن نخل خرما که اگر جوان باشد یک متر” و اگر نخل خرما بارور باشد فاصله 2 متردر نظر می گیریم ) و به اندازه سطحی که سایه تاج نخل خرما ایجاد کرده >پخش می کنیم .

می شود همه کود فسفره و پتاسه ویک دوم ( اگر بافت خاک سنگین باشد). تا یک سوم (اگر بافت خاک سبک باشد .) ” کو د ازته از اواسط تا اواخر زمستان ” درست وقتی که سرمای زمستان تمام شده ” وگیاه جذب مواد غذایی را در سطح بیشتری شروع می کند . مناسب است .” الباقی کود ازته در فصل بهار داده می شود.

در روش بعدی که بصورت چال کود است ” یک تعدادچالکود به ابعاد تقریبی 40 در 40 در40 سانتیمتر به اندازه سایه نخل خرما و با فاصله مناسب از تنه حفر می کنید . بعد کود حیوانی همراه کود شیمیایی مورد نیاز را با خاک مخلوط کرده و سپس آبیاری کنید .

همه چیز درباره روش و زمان مناسب چالکود درختان مختلف
چالکود_پائیزه Instagram posts (photos and videos) - Picuki.com

روش دیگر “کود آبیاری است که سیستم آبیاری براساس مصرف کود های شیمیایی طراحی شده باشد. انواع کودهای شیمیای محلول در آب را به توسط این روش می توان مورد استفاده قرار داد.در سیستم آبیاری کودی از دستگاهای به نام مخزن تزریق کود یا پمپ های تزریق کود جهت رساندن یکنواخت تغذیه کود درختان نخل خرما انجام می گیرد .

کودهای که در آبیاری قطره ای می شود استفاده کرد .” در مجموع از عناصری که می توان بصورت کود به خاک اضافه کرد .”در دو دسته عناصر پر مصرف ” مانند ازت ” فسفر ” و پتاس می باشد . حال برای تامین ازت مورد مصرف کیاه نخل خرما در آبیاری قطره ای می شود از کود های ” اوره ” سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم استفاده نمود . در تمام این کودها می شود هم از طریق محلول و تزریق توسط سیستم آبیاری قطره ای انجام داد و هم به روش چالکود . ” استفاده از کود های فسفاته و پتاسه توسط سیستم آبیاری قطره ای گرا ن است . ”

دسته دوم عناصر کم مصرف می باشند ” مانند آهن ” روی ” بر” مس ” منگنز ” و مولیبدن ” که این کود ها ازدو منبع “کلات آهن یا منابع معدنی سولفات آهن بدست می آید . ” منبع کلاته تماما به صورت کودهای محلول موجود می باشد. و می شود از طریق سیستم آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار داد.” در منابع معدنی اصولا از طریق چالکود می شود مصرف کرد . چون مصرف این عناصر برای گیاه نخل خرما و دیگر گیاهان پایین است .”یکسری کود های کامل میکرو درست شده که دارای تمامی عناصر کم مصرف با مقادیر مشخص می باشد . و در زمانهای لازم در صورت کمبود همه این عناصر در خاک ” این کودها قابل مصرف هستند . ” کودهای سولفات روی ” سولفات منگنز ” سکوسترین آهن که به ترتیب به مقدار 15–100″ “150–100″”و 100 گرم در زمان مصرف کودهای فسفر و پتاسه باید مصرف کرد .

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه وتوزیع ارقام خرمای جنوب و مشتقات خرما جهت اطلاع از قیمت و موجودی محصول مورد نظر با کارشناسان تماس حاصل کنید . 09125532588–09385332588 -آیدی تلگرام ” mehdi 2455—————–پیچ اینستگرام” m.a.dornai.ir -جیمیل جهت ارسال مشخصات در همکاری با دوستان محترم همکارم alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *