میانه کاری وتاثیرزنبورپارازیتوئیدی در کنترل آفات نخل خرما

حفاظت از زنبور پاراز یتوئیدی در نخلستان خرما ”

آفت کش های نظیر دیازینون و یا رلدان که برای از بین بردن آفت زنجره خرما به تنهایی یا با روغن برای کنترل شپشک خرما توصیه و استفاده می شوند . برای بقای زنبور پارازیتوئید خطردارد. -آفت کش و سموم نئونیکوتینی که برای آفات زنجره خرما می باشد . و روغن های پارافینی که در کنترل شپشک خرما به کار می رود تا حدود 90 درصد برای بقا و افزایش زنبور پارازیتوئیدی مناسب است .” کنترل زنجره خرما در نسل زمستانه و یا استفاده روغن در فصل سرد علیه شپشک معمولی خرما ” ضمن کنترل موثر این آفات ” خطر تلفات غیر مستقیم ناشی از کاربرد آفت کش ها را روی زنبور پارازیتوئید که در چنین مواقعی در مرحله لاروی و یادر حال زمستان گذرانی است ” کاهش می دهد.

میانه کاری بین نخیلات بدلیل زیاد شدن گیاهان پوششی ومتعادل شدن شرایط محیط از قبیل ” کاهش دما و افزایش رطوبت اثرات سوء و شرایط سخت محیط مناطق خرما کاری را برای زنبورها کمتر کرده و امکان فعالیت آنهارا افزایش می دهد. کشت مرکبات “آفاتی نظیر شپشک را به همرا دارد . که غذای خوبی برای زنبور ها بوده وفعالیتشان بیشتر می کند .

مدیریت عارضه خشکیدگی خوشه خرما - شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز ...

حفاظت از زنبور پارازیتوئید “” سم پاشی های هوای نخلستانهای خرما برای جلوگیری از آفت و حشراتی مانند سوسک شاخدار ” کرم میوه خوار و کنه تارتن خرما ” نه تنها فایده ای ندارد . بلکه موجب از بین بردن حشرات مفید و زنبورپارازیتوئیدی می شود . ” کاربرد طعمه سموم همراه سموم بی خطر مانند “( بیمارگر قارچ M. anisopliae) “در کنترل آفات سوسک چوب خوار نخل خرما مفیدتر بوده و برای زنبورها کم خطر می باشد .

تنوع در کشت گونه های گیاهی درداخل و اطراف نخلستانهای خرما باعث می شود .تا حشرات کامل زنبور پارازیتوئیدی برای چرخه زندگی ” بعد از تخم گذاری جهت تغذیه از شهد این گلها استفاده کنند . شخم زدن نخلستان خرما در زمان اوج فعالیت این زنبور که در تابستان است . باعث از بین رفتن تونل های فعالیت این زنبور شده و نسل آنها را کاهش می دهد.در ضمن از طریق ایجاد گرد و غبار خسارت آفات از قبیل ” حمله کنه تارتن ” و بیماری های نظیر ترشیدگی و پوسیدگی بیشتر می شود .” هرچند برخی از زنبور ها در محله برداشت میوه خرما خسارت وارد می کنند.اما همه زنبورهای فعال مشابه ” مضر نیستند.

زنبورهای پارازیتوئیدی ” به حشره کش های _ گروه پریترین بسیار حساس اند. برای کنترل آفت کرم گرده خوار نباید از این آفت کش استفاده کرد. از آفت کش شیمیای فسفره که درحال حاظر برای از بین بردن کرم گرده خوار خرما مورد استفاده قرار می گیرد .هم باید با شرایط خاص استفاده کرد .

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام با کیفیت خرمای جنوب در بسته بندی های شیک و با قیمتی مناسب ” در خدمت عزیزان وتجار گرامی در سراسر کشور می باشد .

با ما در تماس باشید ” 09385332588—09125532588 تلگرام ” t.me/mehdi 2455 ——–اینستگرام “instagram.com/m.a.dornai.ir جیمیل شرکت “alimardani.mhdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *