مروری بر کنترل تلفیقی آفات خرما-کنه شکارگر-حفاظت به روش میانه کاری-

کنترل بیولوژیک حفاظتی آفات خرما ” حفاظت از کنه شکارگر

این کنه از شکارگرهای موثر کنه های زیان آور خرما می باشد . رنگبی قرمز ” پاهای کشیده و بلند ” بدنی نرم و کوتاه و پهن تا اندازه ای سه گوش دارد .

روش های حفاظت ” استفاده از سموم شیمیایی کم خطر

از آنجا که کنه شکار گر و هم کنه آفت نخل خرما هردو از گروه کنه ها هستن باید در استفاده از سموم در نخلستان خرما دقت بیشتری کرد . سم نیسورون ” کم ترین تاثیر منفی ” و سم آمیتراز و دانیتول دارای بیشترین تاثیرمنفی را بر روی کنه شکار گر دارند . سم هگزاتیازوکس کم ترین تاثیر منفی بر فعالیت کنه شکارگردارد و بیشترین تاثیر را در کنترل جمعیت شکار ( گونه آفات ) را دارد . در مدیریت تلفیقی آفات استفاده از این کنه کش بهتر از سموم دیگر می باشد. و در برنامه های کنترل شیمیایی و بیولوژیک قابل استفاده و مهیا تر است .

در روش های حفاظت ” میانه کاری کشت بیش از یک محصول در نخلستان خرما جهت کاهش صدمات کنه های شکار و بیشتر شدن کنه های شکارچی موثر می باشد.

  • 1) میانه کاری ” باعث افزایش تولید و زیاد شدن منابع شهد و گرده برای شکار می شود .
  • 2) زمانی که پوشش گیاهی زیاد می شود زمینه برای فعالیت کنه شکارگر مهیا می گردد.
  • 3) میانه کاری ” باعث زیادتر شدن تعداد میزبان های ثانویه شده و بقای کنه شکارگر را در زمان کمیابی میزبان اصلی زیاد می کند .
  • 4) از توانایی میزبان یابی آفات کاهش داده و بدین ترتیب از میزان خسارت کنه های شکار آن ها کم می کند.

تقریبا در تمام دنیا و کشورهای خرما خیز از قدیم میانه کاری بین درختان نخل خرما رسم بوده و هست .و بیشتر محصولات درختی شامل (مرکبات ” انبه ” چیکو ” گواوا” انار ” انجیر ” موز ” پسته ” سپستان ” توت می باشد ) از طرفی سبزیجات ” صیفی ” جالیز ” حبوبات ” گیاهان پوشش و کود سبز هم میا نه کاری می شوند .

حفاظت از زنبور پارازیتوئید”این زنبور در نخلستانهای خرمای کشور فعال است .”و لارو آن به صورت پاراز یتوئید خارجی روی شپشک معمولی خرما و زنجره خرما دیده شده ” حشره کامل این پارازیتوئید شکارگر بوده و از شیره بدن شپشک تغذیه می شود . این زنبور به رنگ زرد مایل به نارنجی است .با طولی حدود دو میلی متر.و دو بال شفاف ” دو چشم مرکب و سه عدد چشم ساده سیاه رنگ

از فرشته نجات محصولات کشاورزی تا درگیری طرح عظیم ۵۵۰ هزار هکتاری ...

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفنهای تماس ” 09125532588–09385332588 آیدی اینستگرام :instagram.com/m.a.dornai.ir///تلگرام ” T.me/mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *