پوسیدگی میوه خرما قبل از برداشت

پوسیدگی میوه خرما قبل از برداشت

پوسیدگی میوه خرما قبل از برداشت “سال به سال متفاوت است . و عواملی مانند درصد رطوبت ” مقدار بارندگی و حتی زمان تاثیر این عوامل از مرحله خارک تا رسیدن میوه خرما تایین کننده شدت خسارت وارده به میوه خرما می باشد . بیماری پوسیدگی میوه خرما در تمام مناطقی که کشت خرما دارند وجود دارد . ارقام مختلف نسبت به این بیماری واکنش های گوناگونی دارند . مثلا ” کرمان رقم خرما مضافتی تقریبا 12 درصد ” رقم خرما هلیله حدود 17 درصد گزارش شده ” وجود باران های موسمی و شدت وزش باد در استان های سیستان و بلوجستان ” هرمزگان و کرمان هنگام رسیدن میوه خرما در مرحله خارک باعث پوسیدگی و ریزش میوه خرما میشود . در کشورهای دیگر که کشت خرما دارند بعنوان مثال ” رقم مجول و دگلت نور در آمریکا حدود 10 -40 درصد ” در تونس رقم دگلت نور تا 50 درصد” رقم مجول در فلسطین و مراکش 45 درصد ” رقم دگلت نور در الجزایر حدود 25 درصد ” گفته شده” در منطقه فاو در کشور همسایه عراق پوسیدگی میوه خرما قبل از برداشت دو درصد گزارش شده .

پوسیدگی میوه خرما

نشانه های پوسیدگی میوه خرما چیست ؟

وجود لکه های مات و نیمه شفاف که بعدا گرد و تیره می شوند روی قسمت جانبی میوه ظاهر شده ” که این لکه ها به طول 2-1 سانتیمتر می باشد . اندازه لکه ها که بستگی دارد میوه خرما در چه مرحله ای از رسیدن است .ممکن است بزرگ شده و در حد فاصل نوک و کاسه میوه خرما را در بر بگیرد .”

ممکن است پوسیدگی در بافت کاسه میوه خرما پیش بیاید. که در این حالت کاسه میوه پوسیده ” نرم و بد شکل شده ” و باعث نفوذ قارچ Aspergillus niger از کاسه به داخل میوه خرما می شود . و اطراف هسته میوه خرما پر از قارچ اسپور می شود/آلودگی داخل میوه خرما اغلب پیدا نیست و ممکن است میوه آلوده با سالم کنار هم بسته بندی شود .

پوسیدگی میوه خرما قبل از برداشت ” در مرحله خلال ( خارک ) ” مرحله رطب که مصادف با بارندگی های موسمی و بالا بودن رطوبت هوا است .بیش تر رخ می دهد . در ورحله حبابوک و کیمری که اوایل رشد میوه خرماست ” و همچنین در مرحله آخررسدن میوه یعنی تمر ” زخم های روی میوه خرما به نسبت قارچ ها مقاوم تر می باشند . عوامل دیگر هم هستند ” مانند ” کرم میوه خوار ” سوسک ها ی که روی میوه خرما را سوراخ می کنند . قارچ ها که در محیطی با رطوبت بالا فعالیت بیشتری دارند . و غیره …..

شرکت تجاری بازرگانی درنای dornai.ir واردات ارقام خرما به سراسر کشور و صادرات به خارج از ایران “جهت هرگونه همکاری با عزیزان باغدار می باشد . برای اطلاع از قیمت و موجودی رقم خرمای مورد نظر با ما در تماس باشید.

تلفن های تماس ” 09125532588____09385332588

 اینستگرامinstagram.com/m.a.dornai.ir   

 تلگرام   T.me/ mehdi2455

جیمیل      alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *