کنترل عارضه آفتاب سوختگی میوه خرما-شرکت تجاری dornai.ir

عارضه آفتاب سوختگی میوه خرما “”

شدت نور خورشید و بالا رفتن دمای هوا به قدری که بیشتر از تحمل میوه خرما باشد باعث عارضه آفتاب سوختگی در میوه خرما شده ” و در زمانی که نخل خرما آماده باردهی است . خسارت ناشی از این عارضه باعث پایین آمدن کیفیت محصول می شود . و قسمتی که در معرض آفتاب سوختگی قرار گرفته شکل ظاهری و بافت پوست سبز رنگ میوه خرما از بین می رود . و به حالت نکروزه و سیاه رنگ دیده می شود .

انواع خرما ها در برابر عارضه آفتاب سوختگی حساسیت های مختلفی دارند . در کل عواملی که بر شدت آفتاب سوختگی میوه خرما تاثیر گزارند ” عبارتند از ” شدت و طول مدت تابش نور خورشید و افزایش دمای محیط “”هرآنچه باعث باز تاب نور خورشید شود درافزایش شدت آفتاب سوختگی موثر است ” مثلا “سطح خاک های که شورتر هستند ” براق و سفید بوده ” نور خورشید را بازتاب می دهند . “خاک های شنی سبک بوده و میزان ذخیره رطوبتی پایینی دارند و از طرفی نور خورشید را بیشتر منعکس می کنند.

کنترل عارضه آفتاب سوختگی

اقلیم آب و هوای منطقه و مدیرت در بهداشت و به باغی نخلستان خرما در کمتر شدن عارضه آفتاب سوختگی اهمیت زیادی دارد .” راهکار های مهم در کنترل عارضه آفتاب سوختگی شامل این موارد می شود.

1)-بالا رفتن رطوبت نسبی با تنظیم پوشش گیاهی در سطح نخلستان

2) -ارقامی را کشت کنیم که پوست سبز ضخیم داشته باشد.و تنظیم آن با کمک عوامل تغذیه ای در مناطق حساس

3)-قسمتهای از درخت نخل که باعث سایه روی میوه خرما می شده ” نباید خیلی زیاد هرس کرد

4)- رعایت در کاشت ردیف های نخل خرما با توجه به اقلیم منطقه

5)-جلوگیری و کنترل از آفت کنه تارتن “تا باعث صدمه به پوست سبز میوه نشود .ومیوه خرما در برابرآفتاب سوختگی مقاوم باشد .

6)-تنظیم دوره آبیاری مخصوصا در ماه های گرم سال

7)-نظم در آبیاری و پیشگیری از تنش آبی

8)-سم پاشی و محلول پاشی به هنگام برروی میوه ها خرما در زمانی که شدت تابش آفتاب زیاد است > معمولا در ماهای تیر و مرداد. جلوگیری میکند از ایجاد قطرات آب بر روی پوست سبز میوه خرما ” این قطرا ت مانند ذره بین عمل کرده و شدت آفتاب سوختدگی مبوه خرما را بالا می برد .

9)-باید سم پاشی و محلول پاشی را به درستی انجام داد تا باعث ایجاد لکه روی پوست سبز میوه خرما نشود.و آفتاب سوختگی را تشدید نکند . در نخلستا نهای که میزان سدیم و یا قلیائیت خاک بالا است . این قلیائیت به شکل لکه ای دیده می شود .و آفتاب سوختگی نیز به صورت لکه ای در نخلستان مشاهده می شود .

10)-کم بود کلسیم ناشی از زیادی منیزیم در محلول خاک ” میوه خرما را در برابر آفتاب سوختگی حساس تر می کند . ” تنظیم این عناصر با تغذیه مناسب و کوددهی صحیح خسارت عارضه آفتاب سوختگی میوه خرما را کاهش می دهد .

شرکت dornai.ir پذیرای سفارش و تامین ارقام مختلف خرما و مشتقات خرما از تجار و بازرگانان عزیزمی باشد .تلفنهای تماس با مشاوران 09125532588–09385332588 -تلگرام “T.me/mehd 2455>>>>>اینستگرام “instagram.com/m.a.dornai.ir>>>, جیمیل شرکت alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *