کاشت نخل خرما در خوزستان

در مقاله نخل که نوشته دکتر سید جعفر حمیدی است ” نوشته شده که در خت نخل خرما برای بشر از پیش از تاریخ مطرح است .از قد یمی ترین مراکز کاشت نخل خرما می شود به کشور مصر //عربستان / بین النهرین و جنوب ایران اشاره کرد .اینگونه به نظر می آید که کاشت درخت نخل خرما بین 6000 تا 8000 سال پیش در بین النهرین آغاز شده . شاید درآن زمان هیچ درخت میوه ای بجز نخل خرما در جایی کاشته نمی شده و همین علت سبب شده که خرما همیشه با تمدن و فرهنگ بشری همراه باشد .برخی از محققان اعتقاد دارند که اصالت نخل خرما از عربستان /آفریقا شمالی و مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد .البته به جز این مناطق در جاهای دیگر هم نخل خرما بوده . در بین دو رودخانه بزرگ دجله و فرات که همان بین النهرین است در حدود شش هزار سال قبل از میلاد مسیح در خت خرما در آنجا کشت می شده .پس شاید هم مبدا کشت نخل خرما از همین ناحیه بوده .چرا که مردمانی که از ساکنان اولیه بین النهرین بودند .یعنی ” سومریها// بابلیها// آشوریها// کلدانیها/// کاسیها //هورانیها //ایلامیها// همه این اقوام درخت نخل خرما می شناخته و کشت می کردند.

کشت خرما از خوزستان تا هند و آفریقا

در تونس نشریه بین الملی چاپ می شد .که مقاله در ارتباط با نخل خرما نوشته بود و اظهار داشت نخستین محل پیدایش نخل خرما در بین النهرین و خوزستان بوده و بعد” از این منطقه به شمال آفریقا و به هند برده شده .(مقاله در سال 1950میلادی چاپ شده))در آخر باستان شناسان بعد تحیقیق فراوان و کاوش به مدت یک قرن نتیجه گرفتن دلتای حاضلخیز رودخانه بین النهرین جای است که رویش اولیه نحل خرما در آنجا بوده.

اما امروزه شاهدیم کشورما که در تاریخ سرآمد کشت خرما است .ولی با ضعیف عمل کردن تجارمان و عدم حمایت صاحبان نظر و قدرت در زمینه مکانیزه کردن کشت این محصول کشاورزی باارزش و سود آور”متاسفانه کشورهای چین /تالیند وکشور پاکستان در بازار جهانی به رقیبی قدرتمند تبدیل شدن .امید که دست به دست هم ایرانمان را آباد سازیم.

شرکت تجاری درنای dornai.ir خرید و فروش انواع خرما به سراسر کشور و صادرات و واردات ارقام مختلف و همچنین فرآوردهای خرما به کشورهای همسایه و اروپا.” با ما در تماس باشید.09125532588–09385332588—-شماره تماس در واتساپ (09385332588)

اینستگرام “m.a.dornai.ir—تلگرام” mehdi2455—جیمیل” alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *