گرده افشانی خرما و شرایط آب و هوای ؟

در گرده افشانی درخت خرما عواملی از قبیل مقدار گرده )2" رقم گرده )(3"زمان گرده افشانی " گرده افشانی در بیش تر ارقام 2 تا 4 روز پس از باز شدن اسپات (کوزه) انجام شود .)4)"قوه نامیه گرده " گرده تازه بیش تر ین قوه نامیه را دارد و با گذشت زمان قوه نامیه کاهش می یابد."5)"شرایط آب و هوای شامل باران و باد.

شرایط مناسب آب وهوای برای گرده افشانی )1 ” دما ” اگر گرده افشانی ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر انجام شود . در مقایسه صبح زود یا هنگام عصر مقدار محصول 10 تا 15 درصد افزایش می یابد . بهترین دما برای گرده افشانی حدود دمایی 22 تا 26 در جه سانتی گراد گزارش شده است . در استان هرمزگان گرده افشانی نخل در اواخر زمستان صورت می گیرد. بدلیل بازه زمانی درجه حرارت پایین است . و رطوبت نسبی هوا بالاست و تجمع شبنم روی بافت های گیاهی از جمله خوشه ماده زیاد . گرده افشانی در ساعات اولیه روز کارایی چندانی ندارد و اثر منفی بر تشکیل میوه خواهد داد.

2)باران ” بارندگی 6 ساعت پس از گرده افشانی تاثیر روی مقدار محصول ندارد .اما قبل از گرده افشانی میزان محصول را یک چهارم تا یک سوم کاهش می دهد.

3)باد ” باد داغ و شدید در فصل گرده افشانی باعث خشکیدن کلاله گل های ماده می شود.

گلدهی و تشکیل میوه درخت خرما

رطوبت گیری گرده

زمان برداشت گل های نر به رسیدن گل و تغییر حالت اسپات بستگی دارد.البته فهمیدن این زمان کار آسانی نیست.چنانچه غلاف شکاف بردارد و دیر برداشت شوند. گرده از بین خواهد رفت . نخل داران با تغییر رنگ اسپات و صدای که در اثر فشار انگشت به قسمت پایین اسپات تولید می شود . زمان برداشت آن را تشخیص می دهند . فعال ترین دوره زندگی گرده 5 تا 12 ساعت پس از یاز شدن پرچم است . گل های نر تازه به دلیل رطوبت زیاد به حمله قارچ ها حساس اند . پس از قطع گل آذین نر از پایه مادری ” عملیات رطوبت گیری باید انجام شود .

گرده افشاني درختان نخل در جنوب کرمان - خبرگزاری شبستان ، رسانه ...

از یکی عمده ترین روشهای گرده افشانی

  • خارج کردن خوشه گل نر از درون گریبانه (اسپات)
  • قرار دادن خوشه گل نر روی طناب یا درون سینی روی کاغذ روزنامه
  • تکاندن خوشه گل نر برای جمع آوری گرده گل های رسیده
  • جدا کردن خوشه چه های گل نر از خوشه اصلی
  • قرار دادن خوشه جه های روی نخ سیمی
  • قرار دادن سینی یا کاغذ روزنامه زیر طناب ها

خشک کردن گرده در دمای 29 تا 25 درجه سانتی گراد انجام می شود .حرارت زیاد قوه نامیه گرده را کاهش می دهد.

تعامل و همکاری با تولید کنندها و تجار از اهداف شرکت درنای dornai.ir است .تهیه و توزیع ارقام مختلف خرما در سراسر کشور و صادرات به کشورهای اروپای در بهترین کیفیت و بسته بندیهای شیک و مناسب /با ما در تماس باشید “09125532588-09385332588–جیمیل شرکت” alimardani.mehdi31@gmail.com

اینستگرام “m.a.dornai.ir–تلگرام “mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *