کشاورزی خرمای بوشهر-دشتستان-پشتکوه

مساحت استا ن بوشهر حدود 25360 کیلومتر مربع است .که 625 کیلومتر مرز آبی باریکه ای در جنوب غربی ایران و کناره خلیج فارس دارد. ارتفاع از سطح دریا 5 متر” فاصله هوای تا تهران 751 کیلو متر.این منطقه به واسطه کمی ارتفاع از دریا و نزدیکی به خط استوا و دریای گرم ” سرزمینی گرم و مرطوب است.استان بوشهر در طول تاریخ مرز واقعی تبادل فرهنگ های متنوع انسانی بوده است. بوشهر از هزاره 3 ( ق-م) شهری آباد بوده و به نام ( شهر لیان ) نام داشته .به گفته گریشمن ” بوشهر کنونی در عصر سلوکیان احداث گردیده .در زمان اردشیر بابکان ( شهر رام اردشیر ) در 12 کیلومتری بوشهر بنا شد. که اکنون خرابه های آن بنام ((ریشهر)) معروف است>نام بوشهر برای اولین بار در کتاب معجم البلدان یا قوت حموی آمده است ..نادر شاه افشار برای ایجاد نیروی دریایی عبداللطیف یا لطیف خان را در سال 1735 م (1147 ه”ق) به ایالت دشستستان و شولستان و قبودانی(=کاپیتانی) کل سواحل و بنادر خلیج انتخاب و اعزام کرد.از این رو آبادی ریشهر به بوشهر امروزی انتقال یافت و بتدریج آباد شد.

نگین سبز استان بوشهر میزبان گردشگران/ لذت نخل‌گردی در نوروز ...

کشاورزی استان بوشهر از لحاظ نوع محصوالات و روشهای تولید به دو دسته محصولات زراعی و درختی تقسیم می شود.

مهمترین محصولات زراعی عبارتند از “گندم ” جو آبی ودیم ” پیاز ” تنباکو” کنجد ” سبزی ” صیفی و نباتات علو فه ای ” حدود 25 درصد از کل اراضی استان قابل زراعت است .و به علت شوری زیاد خاک بخش وسیعی از زمینها ی استان غیر قابل کشت است . چون بوشهر آب و هوای گرمسیری دارد ” امکان پیش رس کردن محصول زیاده می باشد .که این عوامل در برداشت گوجه و بادمجان استفاده می شود..از مراکز مهم زراعی استان ” شهرستانهای دشتستان ” گناوه ” دشتی و تنگستان می باشند..نخلستا نها بیشترین باغا ت را تشکیل می دهند و در برخی از مناطق استان باغهای پراکنده ای از مرکبا ت است..خرما تنها محصول کشاورزی صادراتی این استان است..در سال( 1359 ه-ش) حدود 60 هزارتن و در سال 1364(ه-ش) حدود 40 هزار تن تخمین زده شده است.شهرستان دشتستان از لحاظ تولید خرما و مرکبات مقام اول و تنگستان در ردیف بعد قرار دارد.مرکز عمده تولید مرکبات به ویژه لیمو ترش در شبانکار در شهرستان دشتستان قرار داردکه بوسیله آب سد شبانکار آبیاری می شود.در حال حاظر پراکندگی جغرافیایی خرما از غرب به شرق در منطقه بوشهر شامل این نواحی است .

اول ” ناحیه دالکی ” مزارعی ” سر قنات بی براه ” زیراه ” سعد آباد و شبانکار ” که تا ناحیه دشتی امتداد دارد.

دوم ” ناحیه بوشکان ” زیره کوره و پشتکوه

سوم ” ناحیه تنگستان ” بویژه اهرم

چهارم ” ناحیه خورموج ( دشتی )

پنجم ” ناحیه خائیز ” تنگستان

ششم ” ناحیه کنگان

شهرستان دشتستان دارنده بزرگترین نخلستا نهای کشور .که وسعتی معادل 7000 کیلومتر مربع یکی از پهناور ترین شهرستانها ی استان بوشهر” ارتفاع شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان از سطح دریا 65 متر و در مرتفع ترین مناطق در نواحی پشتکوه حداکثر 750 متر می رسد.مساحت کل اراضی زیر کشت شهرستان دشتستان بالغ بر 154000 هکتار است که 77000 هکتار آن زیر کشت انواع محصولات مختلف آبی و دیمی می باشد. از مجموع اراضی فوق 28000 هکتار به صورت آبی کشت می شود . که از این مقدار 16250 هکتار زیر کشت نخلستانهای خرماست . اقتصاد شهرستان دشتستان متکی به محصولات کشاورزی به خصوص خرما می باشد.

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفنهای تماس ” 09125532588–09385332588

آیدی اینستگرام :m.a.dornai.ir///تلگرام ” mehdi 2455dornai.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *