عوامل موثردرجداسازی وگیرایی پاجوش نهال نخل خرما مادری

نحوه جدا سازی و آماده سازی پاجوش از نهال نخل مادر خرما”

اول برای جدا سازی پاجوش از نخل مادری خرما باید نخلستان خرمارا آبیاری کرد.وبرگهای اضافی پاجوش هرس شود و تنها چند یرگ اطراف جوانه مادری نخل خرما ( قلب پاجوش می گویند) باقی بماند . برگهای که اطراف جوانه مرکزی نخل خرما  باقی می ماند باید توسط طنابی در فاصله 20 سانتیمتری بالای جوانه نخل خرما بسته شود.و کمی بالاتر از محل بستن ” هرس میشود.این عمیات ها باعث میشود جدا سازی و نقل و انقال پاجوش و گیرایی آن بهتر و آسان تر شود.

زمانیکه نخلستان خرما آبیاری وزمین آن به اصطلاح گاوروشد.زمان کنار زدن خاک اطراف پاجوش رسیده و محل اتصال پاجوش به نخل خرما مادری می رسد.که با یک دیلم و به روش صحیح اقدام به ضربه زدن بر محل اتصال ( ناف) پاجوش می کنید. به طوری که صدمه به نخل خرمای مادری وارد نشود.

دیلمی که برای این کار است از یک طرف تیغه دیلم صاف و طرف دیگر آن مورب می باشد.وقتی دارید ضربه می زنید. بایدسعی کنید سمت صاف به سوی پاجوش و سمت مورب آن به طرف نخل مادری باشد.حال هرچه ضربه ها کمتر “پاجوش سالم تر و گیرایی آن بهتر می شود.

این نکات راعایت کنید ” در زمان ضربه زدن با دیلم ممکن است تیغه بین اتصال پاجوش و نخل خرما مادر گیر کند.جهت آزاد کردن آن ” دیلم رابا جابجای و چپ و راست کردن بیرون نکشید .زیرا به پاجوش و نخل خرما مادری آسیب می زند.

امید به رونق تولید در نخلستان‌های ریگان | خبرگزاری فارس

زمانیکه پاجوش از نخل خرما مادری جداو از زمین خارج  میشود باید کمی ریشه همراه داشته .تا گیرای بهتری داشته باشد. اگر قصد انتقال پاجوش را به مناطق دورتر دارید.پاجوش را در کیسه کنفی و مرطوب بپیچید.و تارسیدن به مقصد رطوبت کیسه را تامیین کنید.

حال اگر پس از جدا سازی پاجوش زمان کشت کمی طولانی تر شد.باید برای زمانی محدود در محیط سایه وبه نحوی که ریشه پاجوش در آب روان قرار گیرد.برای چند روز که هرچه مدت کمتر بهتر ” نگهداری کرد.(البته تا 10 روز قابل نگهداری است )که حتما باید در مسیر شیارها یا کانالهای آبیاری و در حوضچه های کم عمق قرارگیرد.نکته ” حتما بخش ریشه پاجوش در آب باشدوقلب آن به هیچ عنوان زیر آب نرود.

درفواصل نزدیک برای  جابجای پاجوش ” آن را در کیسه نایلونی می پیچید و مراقب باشی آسیب نبیند.قبل کشت نهال بهتر است که بخش زیرین آن ها را توسط یک محلول قارچ کش “ضدعفونی کرد.  

 

تعامل و همکاری با تولید کنندها و تجار از اهداف شرکت درنای dornai.ir است .تهیه و توزیع ارقام مختلف خرما در سراسر کشور و صادرات به کشورهای اروپای در بهترین کیفیت و بسته بندیهای شیک و مناسب /با ما در تماس باشید “09125532588-09385332588–جیمیل شرکت” alimardani.mehdi31@gmail.com

اینستگرام “m.a.dornai.ir–تلگرام “mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *