اشعاری در وصف میوه خرما و درخت نخل

گذشتگان /دانشمندان و شعرا در وصف درخت نخل و میوه خرما سخنان گفتن و نوشتهای زیادی مکتوب کردن ” یکی از آنها عبداکریم حکمت یغمایی که می گوید ( کودک چشم می گشاید وزندگی آغاز می شود).

گهواره خوابگاه کودک خوری از شاخ و برگ نخل است که دستهای نوازشگر مادر آن را می جنباند.

زندگی در سایه نخل سپری میشود “فرمان در می رسد و ناگهان بانگی برآید ” خواجه مرد>>جنازه از غسالخانه بیرون می آید و در کفن او دوچوب نخل است .که بر روی آنها آیه شریفه آیةالکرسی نقش بسته است. به نام چوب جریدتین “تابوت بر دوش جوانان به سوی سرای ابدیت روان می شود در حالی که دو برگ سبز نخل بر شانه مردی پیشاپیش تابوت روان است . نخل یار دیرین را تنها نمی گذارد .او با یار می میرد و به سرای جاودانی می شابد .سنتی دیر پای از زمان آدم (ع) که چون از دنیا رفت خدای تعالی فرمود . “که دو چوب از آن درخت در کفن آدم پیچند.

سیده شهلا آل داود "در چکامه ای بلند(یعنی "شعر و قصیده) که در آن خور را باهمه مظاهرش به تصویر کشیده است . درختستان های خرمای خور را اینگونه توصیف میکند

  • خرما بنان گسترده اند سایه بیابان تفته را ” گویی بهشت را در دوزخ زمین به تما شا نهاده اند.
  • خرما بنا ن کویر نشینان خوررا ” از بام تا شام ” از صبح زندگی ” تا شام مرگ “همراه بوده اند. گهواره “خوابگه طفل شیر خوار ” تالار “سایه بان خوش گرمگاه تیر ” هم آذر اجاق به سرمای پیرزن “هم نور کلبه های گلین در شب سیاه.
  • هم خوان دام ” همه زایثار نخل بود ” اما کنون ” خرما بنان حکایت از یاد رفته اند.
  • در ساحل کویر ” این راست قامتان بهشتی ” از یاد می روند ” از یاد رفته اند.
  • اینک کدامین مرد یارد : تا بر فراز ” بر قامت بلند سخاوت ” تا شهد جان نخل ” تا خوشه ….”آرد بکام خویش
  • اینک که یارد ” تا بر فراز ” بر قامت بلند زمان ” تا چتر سبز “بالاتر از اثر دیهقان پیر …دستی فرو برد به محبت ” در گیسوان نخل….
  • خرما بنان سخاوت و ایثارند “از گاهواره تا گور ” روز رحیل ” فرمان چو در رسد “با شاخه های سبز ” تابوت را طلا یه یارانند ” در گور هم ….
  • نسل جدید اما ” خالی نمود ه پهنه این پیکار ” نسل جدید ” زیبایی مگستان را ” از دور ” در شهرهای پر هیا هو و دود آلود” در آلبوم ” در عکس یادگاری نوروزی ” به تماشا نشسته است.
  • در گوشه ای به دست فراموشی ” خرما بنان دشت ” بی دشتبان.
  • خور آرمیده است . با کوچه های تنگ تهی از دوست ” خرما بنان گسترده اند سایه “بیابان تفته را ” خرما بنان تنها نشانه ای ز بهشتند : در دوزخ کویر …..(برساحل کویر نمک)

تعامل و همکاری با تولید کنندها و تجار از اهداف شرکت درنای dornai.ir است .تهیه و توزیع ارقام مختلف خرما در سراسر کشور و صادرات به کشورهای اروپای در بهترین کیفیت و بسته بندیهای شیک و مناسب /با ما در تماس باشید “09125532588-09385332588–جیمیل شرکت” alimardani.mehdi31@gmail.com

اینستگرام “m.a.dornai.ir–تلگرام “mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *