درخت خرما در فرهنگ و ادبیات فارسی

در کشورمان ایران درخت نخل خرما قد مت چندین هزار ساله دارد.و در همه جا و همه وقت ها از خرما بعنوان میوه ای لذیذ و سرشاراز مواد حیاتی و بسیار مقوی نام برده اند .و تمام دانشمندان و اندیشمندان ” شاعران و صاحبان قلم و کتاب همیشه این میوه خرما و درخت نخل را ستایش کرده و همواره مشوق مردم در کاشت ” توسعه “و بهرگیری درست از نخیلات بوده اند.

در فرهنگ مردم بومی جنوب “خرما همواره از اهمیت والایی برخوردار است .مردم دشتی ” دشستانی و تنگستان نسبت به این درخت توجه ویژ های دارند .و معتقد هستند .هیچ یک از اجزائی این درخت بدون استفاده نمی ماند .در بین بیشتر مردم طبس “اینگونه تعریف شده ” که اگر کسی درخت خرمایی را قطع کند.مانند این است که جوانی را کشته و این یادآور اذغان قلبی ایرانیان است . که عقیده داشتند . اگر شخصی یک درخت خرما را قطع نماید. یک روز از دوران زندگی او کم میشود .و اگر به ناچار تصمیم به بریدن درختی بگرفتی پیش از آن می بایستی نهالی را بنشانی ” آیا هنوز نیز این اعتقاد وجود دارد .؟ سنت عدم قطع درختان خرما آنچنان بر اجتماع شهر طبس _ شهری که بنا به توصیفهای مورخین قرون اولیه اسلامی خرما ستان ها و مرکبات در آن وجود داشته ” مستولی بوده که حتی هنگام ایجاد ساختمانهای بزرگ نیز آنها را قطع نکرده و درخت خرما در داخل بنا باقی مانده است و هنگام پوشش سقف حفره ای بزرگتر از قطر درخت در آن ایجاد می نمودند. تا وزش باد و حرکت درخت به پوشش ئسقف آسیب نزند.

با بازگویی این مطالب نشان از این دارد که تا چه اندازه ای مردم در حفظ و نگهداری درخت خرما برای خود واجب می دانستند. وتا چه حد معماری با درختان خرما هماهنگ گردیده و با آنها کنار آمده است.

شرکت dornai.ir پذیرای سفارش و تامین ارقام مختلف خرما و مشتقات خرما از تجار و بازرگانان عزیزمی باشد .تلفنهای تماس با مشاوران 09125532588–09385332588 -تلگرام “mehd 2455>>>>>اینستگرام “m.a.dornai.ir>>>, جیمیل شرکت alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *