انواع آفات انباری خرما-سوسک توتون-قارچ خوار-شپشه ساینده غله ها

راسته سخت بالپوشان ” سوسک تو تون” این سوسک بیشتر به انبارهای خرمای که نزدیک انبارهای توتون هستش وارد شده و به محصول آسیب می زند.و میزان آلودگیش کم است .اندازه بالغ این حشره “2/5-2/میلیمتر طولش است ” شکل بیضی دارد و رنگ قرمز که کمی به زردی می زند.تغذیه حشره بالغ همان غذای است که لارو (کرم) می خورد.

شپشه ساینده غله ها””این حشره بیشتر آفت خرما های مرطوب انبار شده است و کمتر سراغ خرماهای خشک می رود.البته آلودگی معمولا در خرماهای که زمان زیادی در انبارهای نمناک مانده بیشتر است . از مشخصات حشره بالغ رنگ قهوه ای این شپشه که کمی هم مایل به قرمز می باشد و شکل کشیده و مسطح دارد .اندازه طول این حشره 1/5 میلیمتر می باشد.

شپشه دندانه دار "این حشره به خرماهای که پای درختان ریخته حمله کرده و در گوشت خرما یا بین هسته و گوشت وارد شده و از خودش مقداری فضله به جای می گذارد .این آفت در انبارها سراغ خرماهای ریخته شده می رود و بر روی خرماهای کلاهک دار یا بدون کلاهک زیاد دیده شده مشخصات ظاهری این حشره ” طول 3/5–2/5میلیمتر دارد . رنگ قهوه ای مانند شاه بلوط تیره ؟ پوشش های بال و سروسینه این حشره از کرک های نرم زرد طلایی پوشیده شده .( تخم این حشره حدود یک میلیمتر طول و شکل کشیده دارد.)

حشره دیگر “لمبه گندم”این حشره کمتر دیده شده که به خرماهای انباری صدمه بزند . اما به خرماهای که در کیسه کتانی و خرماهای بسته بندی شده بیشرین خسارت را داشته .لارو ( کرم) این حشره و حتی سوسک بالغ بیشتر روی سطح کیسه ها دیده شده و کمتر به خرماها برای تغذیه آسیب رسانده.اگر از انبار غلات برای انبارخرما استفاده شود ویا در کنار انبار غلات خرما را انبار کنید .میزان آلودگی بواسطه این سوسک بیشتر است .”مشخصات ظاهری “طول 3-2 میلیمتر ؟رنگ قهوه ای مایل به قرمزبراق و یا قهو ه ای تیره تا سیاه .اندازه سوسک ماده اغلب دوبرابر سوسک نر می باشد بال پوش ها به رنگ قهو ه ای /قرمزکه قابل تشخیص نیست می باشد.

سوسک قارچ خوار "مشخصات این حشره" سره این حشره گرد و یا بیضی است .چشم های گرد دارد.سه بند انتهای شاخک ها یک دفعه بزرگ شده و شبیه گرزاست.

بیشتر” این حشره و لارو (کرم) آن در انبارهایی وجود دارد که شرایط رشد قارچ برروی میوه خرما را دارد .این سوسک از خرماها و قارچ ها تغذیه می کند .وبه محصول خرمای در حال رسیدن روی درخت وخرماهای انبارشده آسیب می رساند.این حشره از دم میوه وارد خرما میشود و شروع می کند به خسارت زدن .علاوه بر اینکه به گوشت میوه خرما صدمه می زند .بدلیل جمع شدن فضله ها وبوی نامطبوع و وجود لارو در خرما محصول در بازار مورد پسند قرار نمی گیرد .( سوسک قارچ خوار “ناقل مخمر ها “قارچ ها و باکتریها است)

جهت ارتبا ط با مشاوران شرکت درنای dornai.ir با تلفنهای 09125532588–09385332588 تما س بگیرید .شرکت تجاری درنای تامین کننده ارقام مختلف خرما و مشتقات آن و ارسال به تمام کشور و صادرات به خارج از ایران .سعی ما جلب رضایت تجار و تولید کننده های عزیز است .

اینستگرام ” m.a.dornai.ir—تلگرام” mehdi 2455–جیمیل ” alimardani.mehdi31@gmail.com

2 دیدگاه برای “انواع آفات انباری خرما-سوسک توتون-قارچ خوار-شپشه ساینده غله ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *