اهداف هرس نخل خرماو روش تکریب

در چرخه به سازی نخلستان خرما هرس کردن یکی از عملیات ها می باشد . که شامل هرس برگ ” هرس دم برگ نخل خرما ( تکریب ) “هرس خار ( خارزنی ) ” هرس دم خوشه ها پس از یرداشت ” در مورد هرس برگ در نوشته های قبلی توضح دادم .

هرس دم برگ ( تکریب ) نخل خرما

زمانی که برگ ها را هرس می کنیم > دم برگ های آنها برروی نخل باقی می ماند .که به این دم برگ ها (کرب) می گویند . و عمل کوتاه کردن این کرب ها تکریب نام دارد . اصولا عملیات تکریب دلایلی دارد. عبارتند از

  • سهولت در بالا رفتن کارگران جهت انجام " عملیات " گرده افشانی " هدایت " بستن | پوشش و تیمار خوشه " تنک میوه" هرس " تکریب و برداشت
  • هرس دم برگ نخل خرما جلوگیری می کند از پوسیدگی تنه نخل
  • از جمع شدن حشرات و آفات در زیر لابه لای دم برگ جلوگیری کرده و مانع بیمارشدن نخل خرما می شود .
  • از میزان رطوبت در اطراف تنه کم می کند
  • جلوگیری می کند از حمله موریانه به تنه درخت
  • باعث کاهش جمعیت عقرب بر روی نخل خرما می شود
  • باعث زیبای نخل می شود .مخصوصا نخل های زینتی

روش های تکریب

تکریب Instagram posts - Gramho.com

تکریب درخت نخل خرما در مناطق مختلف با روش های مختلفی صورت می گیرد . اما معمول ترین این روش ها “تکریب دستی است . که شامل تکریب با ( عکفه” و اره دستی ) می باشد .

▷ @arbab.life - - همیشه دلم میخواست که یک #داس داشته باشم و ...
عکفه “ابزارسنتی تکریب

یکی از از قدیمی ترین ابزار تکریب در نخلستان خرما عکفه است . که در بیشتر کشورهای خرما خیزکاربرد دارد .از جمله در کشور عراق که هنوز متداول می باشد .عکفه ابزار داس مانند است .که براحتی تیز می شود و سبک و ارزان می باشد .امروزه در کشور ما در نخلستانهای ” خوزستان ” آبادان ” خرمشهر و شادگان هنوز هم از عکفه استفاده می کنند. سطح برش داده شده دم برگ ها نسبتا صاف می باشد و بالا رفتن از نخل را راحت می کند.در ضمن آب باران هم در آن ها جمع نمی شود . دم برگ های نخل خرما به خاطراینکه الیافی هستند . جهت برش نمی توان از اره معمولی استفاده کرد.زیرا این الیاف لا به لای دندانه ها ی اره گیر می کند . به همین خاطر از اره های خشک بر ” تربر که بسیار سبک است > استفاده می شود .عملیات تکریب با این اره آسان تر می باشد .

لوازمکشاورزی Instagram posts (photos and videos) - Picuki.com
اره دستی

شرکت تجاری بازرگانی درنای dornai.ir واردات ارقام خرما به سراسر کشور و صادرات به خارج از ایران “جهت هرگونه همکاری با عزیزان باغدار می باشد . برای اطلاع از قیمت و موجودی رقم خرمای مورد نظر با ما در تماس باشید.

تلفن های تماس ” 09125532588____09385332588 اینستگرام ” instagram.com/m.a.dornai.ir تلگرام “mehdi2455

3 دیدگاه برای “اهداف هرس نخل خرماو روش تکریب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *