عملیات خار زنی درخت نخل خرما

اهمیت خارزنی- تکریب وهرس برگ-دم برگ درخت نخل خرما

هرس خار یا ( خار زنی درخت نخل خرما )

در هر برگ ” بسته به رقم درخت نخل خرما به طور متوسط بین 10 الی 60 عدد خار می باشد .که طول این خارها از 1 الی 10 سانتیمتر است. و در دسته های تکی ” دوتایی ” سه تایی و در دو طرف دم برگ نخل خرما به صورت متقا رن وجود دارد.ضخامت این خارها بین چند میلیمتر تا چند سانتیمتر متغییر است . شکل خاره های درخت نخل خرما بصورت مثلث می باشد.

در هرس و خار زنی درخت نخل خرما ” که به زبان محلی مردم خوزستان ( تشویک) گفته می شود .عملیات حذف خارهای مزاحم جهت بهتر شدن محیط کاری مخصوصا عملیات زراعی مربوط به تاج نخل خرما ” خار زنی ازکارهای مهم زراعی مخصوص نخلستان است و مزایا زیادی دارد .1) ایمنی محیط کار" 2)اثر خارها بر میوه

سختی و تیزی خارها در تماس با بدن آسیب جدی و اثرات شدیدی دارد .که حتی کارگرهای ماهر هم از گزند این خارها در امان نیستن .” لذا با عملیات خار زنی کارهای دیگر مربوط به نخل از قبیل هدایت ” بستن ” پوشش ” و تنک خوشه به خوبی انجام می شود .

خارزنی و اهمیت آن در نخلستان | خرمای کریستال
خار زنی درخت نخل خرما

اثرات خارها بر میوه خرما درخت نخل

زمانیکه خوشه توسعه و رشد پیدا می کند .میوه ها خرما در بین خارها گیر کرده و با کمترین حرکت و یا کمی باد مخصوصا در زمان برداشت به زمین می ریزد . در اثر حرکت خوشه یا برگ به علت وزش باد یا هرعامل دیگر “میوه خرما با نوک خار تماس پیدا کرده و زخمی می شود .که باعث پایین آمدن کیفیت میوه است . در ضمن شرایط مناسبی برای آفات وعوامل بیماری زا ایجاد می شود . قرار گرفتن خوشه میوه خرما در بین خار از عملیاتی مانند ” پوشش دهی خوشه برای حفاظت از میوه خرما در برابر عوامل اقلیمی و یا جلوگیری از دسترسی پرندگان به میوه خرما می شود .

زمان هرس کردن خار درخت نخل خرما

هرس خار قبل از عملیات گرده افشانی نخل خرما صورت می گیرد . و باید توجه کرد که عملیات گرده افشانی نخل خرما بسیار حساس می باشد وزمان خار زنی قبل ورود به کار گرده افشانی باشد . در ضمن عملیات خار زنی باید پس از هرس سالیانه برگ صورت گیرد تا از دوباره کاری کار جلوگیری شود .

روش های خار زنی درخت نخل خرما

در بیشتر مواقع از چاقوی ویژه هرس یا تیغه ای منحنی شکل یا داس مجهز به دسته های کوتاه و بلند استفاده می شود . کار با ( داس و کجک ) بیشتر در کشورما مرسوم است .در خوزستان در بیشتر مواقع از داس استفاده می کنند

قیمت و خرید داس دستی نمره 12 درجه یک | ابزارمارت
داس
داس 60 سانتی متر با دسته آلومینیومی بهکو مدل W1 - فروشگاه لوازم ...
داس دسته بلندیا کجک

در برخی مناطق مانند گ حاجی آباد از کجک جهت خار زنی درخت نخل خرما استفاده می شود.کجک از داس کوچکتر و ظریف تر با لبه برنده صاف و بدون دندانه می باشد . دسته بلند با طول های متفاوت ( معمولا 50 سانتیمتر ) واز جنس چوب یا فلز است “در جهت خوابیدگی خار ها از ابتدا تا آخر جای که خار وجود دارد می کشند .و کمترین آسیب به دم برگ می رسد.دسته بلند کجک باعث ایمنی در کار برای کارگر است.

البته دستگاه نیمه مکانیزه خار زنی هم ساخته شده جهت سرعت و ایمنی در عملیا ت خارزنی درخت نخل خرما ” زمان عملیات با این دستگاه تا کمتر از 3 دقیقه برای هر نخل ” صدمات بر برگ نخل خرما کمتر میشود. یک کارگر به تنهایی قادر به استفاده از این ابزار است. حداکثر ارتفاع کار با این ابزار حدود 2/5 متر می باشد .

هرس دم خوشه ها پس از برداشت

حذف باقیمانده خوشه ها در کمتر شدن آسیب افات و بیماری های مهم نخل خرما مانند ” آسیب کرم میوه خوار ” کرم گرده خوار ” کنه تارنن ” موریانه و سوسک شاخ دار به ترتیب بیش ترین تاثیر را داشته ” اما بر دیگر آفات و بیماری های نخل خرما کمتر موثر بوده و در هیچ موردی اثرات افزایشی بر شدت آسیب آن ها دیده نشده .

زمان هرس دم خوشه های باقیمانده برداشت در نخل خرما

بعداز اینکه عملیات برداشت در نخلستان خرما تمام شد .در اولین فرصت باید دم خوشه های با قیمانده نخل خرما را حذف کرد .هم در رقم های نخل نر و هم رقم های نخل ماده ” تا باعث انتشار و بقاء قارچ و بیماری در نخلستان نشود.مخصوصا در خوزستان که بیماری خامج یا پوسیدگی گل آذین خرما مسئله ساز است .

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام با کیفیت خرمای جنوب در بسته بندی های شیک و با قیمتی مناسب ” در خدمت عزیزان وتجار گرامی در سراسر کشور می باشد .

با ما در تماس باشید ” 09385332588—09125532588 ,,,,,,,,,,,,,,,تلگرام t.me/ mehdi 2455——–اینستگرام “instagram.com/m.a.dornai.ir جیمیل شرکت “alimardani.mhdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *