بهترین روش بسته بندی خرما -شرکت تجاری درنای dornai.ir

شرکت تجاری درنای dornai.ir صادرات .واردات انواع خرما به سراسر کشور و خارج از کشور

میوه خرما چه مراحلی را برای بسته بندی طی می کنند .

  • 1) خرید و دریافت میوه خرما
  • 2)میوه خرما را ضد عفونی می کنند .
  • 3)مرحله جدا سازی روی میوه خرما انجام می گیرد .
  • 4) درجه بندی می شود
  • 5)مرحله نم گیری روی میوه خرما صورت می گیرد .
  • 6)شستشو میوه خرما
  • 7) تقسیم و طبقه بندی کردن میوه خرما
  • 8) نظارت و بازرسی پایانی
  • 9) در نهایت بسته بندی و عرضه به بازار

میوه خرما توسط کارگاه در داخل جعبه های پلاستیکی از تولید کننده و کشاورز دریافت می شود .و برروی نوار نقاله ای که جنسش از فولاد زد زنگ می باشد تخلیه شده تا برای عملیات ضد عفونی که محصول خرما را بر روی طبق های خاصی قرار داده و وارد دستگاهی شود که بر روی میوه خرما روشهای مختلفی نظیر حرارت ” برودت ” پرتو دهی و گازهای سمی مجاز ” مانند متیل بروماید یا قرص فستوکسین روی آنها صورت گیرد . که البته مقدار استفاده از این مواد بستگی به درجه حرارت و میزان خرما متفاوت است . اصولا مقدار گاز مصرفی در دمای 15 – 20 درجه سلیسوس و فشار یک اتمسفر 15 گرم در هر متر مکعب فضا می باشد . میوه خرما در حدود 12 ساعت در معرض گاز متیل بروماید قرار می گیرد . این گاز سمی بوده و در هنگام استفاده باید کاملا دقت داشت . در اتاقکی که عملیات ضد عفونی صورت می گیرد می بایست کف و دیوار اتاقک نسبت به ورود هوا غیر قابل نفوذ باشد . این اناقک ها اصولا درای دو در هستن که از یک در میوه خرما وارد و از در دیگر بعد از ضد عفونی محصول میوه خرما خارج شوند .

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام خرما و مشتقات خرما

در عملیا ت جدا سازی ارقام مختلف خرما ” خرما های مرغوب از خرما های نا مرغوب جدا می شود . ( نارس ” خشک ” رسیده ” لهیده و آسیب دیده ) ” و عملیات دیگری نظیر آبدار کردن برای خرما های خشک “آبگیری برای خرما های رسیده که رطوبت بالای دارند . و رسیده کردن مصنوعی خرما های که هنوز کامل نرسیده اند . بطور کلی دسته بندی خرما ها از لحاظ کیفیت به سه دسته یا چهار دسته خرماهای لهیده ” خرماهای درجه 3 ” 2″ 1″ تقسیم می شوند . خرماهای درجه یک ودو برای مصرف بازار ” و خرما های درجه سه جهت استفاده در صنعت جانبی خرما مانند ” شیره ” و …… خرماهای لهیده برای مصرف خوراک دام استفاده می شود .

مرحله شستن خرما که از شستشو میوه خرما در داخل سبد شروع تا زمانیکه بر روی نوار نقاله جهت عملیات مراحل بعدی قرار می گیرد .ادامه دارد تا میوه از هرگونه گرد و غبار و ماده خارجی پاک و تمیز شود .

نکته ” خرماهای مانند خرما مضافتی که در زمان رسیدن بسیار نرم بوده می بایست شستشو را در زمان خارک بر روی درخت انجام داد زیرا به دلیل بافت خواص خرما مضافتی نمی توان آب اضافی را از میوه خرما خارج کرد و باعث ترشیده شدن و فساد خرما می شود .

اصولا خشکشویی میوه خرما که بوسیله غلتکهای شیب دار یا استر حوله ای که آهسته می چرخد و یا حرکت دادن آنها بر روی پارچه های حوله ای خیس و یا عبور دادن آنها از روی برسهای نرم چرخان صورت می گیرد . البته برای کارگاه های بزرگتر از شوینده های میکانیکی استفاده می شود .

قبل از بسته بندی مرحله خشک کردن خرما صورت می گیرد که توسط دستگاه نم گیر مخصوص می باشد . این دستگاه با داشتن تعدادی پنکه هوای معمولی و یا گرم ا روی محصول خرما وزیده و خشک می کند . البته چنانچه رطوبت خرما بالا باشد ( بیش از 24 درصد ) می بایست محصول خرما را به توسط دستگا های خشک کن ( کا بینتی یا تونلی ) خشک نمود . برای حفظ رنگ محصول خرما دمای خشک کن نباید بیش از 70 درجه سلسیوس باشد . در صورت پاستوریزه کردن محصول خرما می بایست محصول را به مدت 20 دقیقه در 87 و یا 50 دقیقه با دمای 70 درجه ” و یا در 60 دقیقه با دمای 66 درجه حرارت داد . در این فرایند خشک کردن خرما ها بصورت لایه ای چیده ونباید خرما ها بر روی هم انباشته شوند .

خرما ها با توجه به سایز های مختلفی که دارند به گروه ” خرمای بی هسته و خرمای هسته دار دسته بندی می شوند . در نهایت و در مرحله بازرسی خرما ها از لحاظ آسیب دیدگی ” وجود کلاهک ” ماده خارجی و غیره … که به توسط دست انجام میگیرد و باید رعایت اصول بهداشتی را داشت” به مرحله بسته بندی فرستاده می شوند .

مرحله بسته بندی آخرین مرحله عملیاتی بر روی محصول خرما می باشد . در این قسمت باید بگونه ای کاربسته بندی روی محصول خرما صورت گیرد که در جابجای و انبار کردن خرما ” میوه دچار آسیب های نظیر رخنه نم ” وجود گرد و غبار و آفت زدگی نشود . نوع بسته بندی می بایست مطابق استاندار های مربوطه باشد . تا محصول خرما دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی و میکروبی نشود . بسته بندی ها اصولا به دو صورت فشرده یا آزاد می باشد. جهت مصرف عمومی خرما های فشرده با هسته را داخل کارتن های 5 تا 15 کیلو گرمی با ظاهری لوکس و پوشش زرورقی و بی رنگ و سلفون دار بسته بندی می کنند . و برای خرما های مصرفی در صنعت آنها را داخل کارتن یا جعبه های چوبی و یا کیسه های نایلونی که تا 25 کیلوگرم قابل بسته بندی می باشد قرار می دهند. .

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفن های تماس ” 09125532588–09385332588

آیدی اینستگرام :instagram.com/m.a.dornai.ir/// تلگرام ” t.me/mehdi 2455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *