بیماری بلایت و سوختگی برگ درختان خرما-شرکت تجاری درنایdornai.ir

بیماری بلایت و سوختگی برگ درختان خرما

در مورد بیماری بلایت و سوختگی برگ درخت خرما اطلاعات زیادی نیست .فقط اینکه شرایط خاص زیست محیطی تاثیر زیادی روی ایجاد این بیماری دارد . در سال 1989 در کالیفرنیا برای اولین بار گزارشی از روی رقم نخل Washingtonia Filifera مبنی بر سوختگی برگ درخت خرما داده شد.در فلوریدا “آوریل سال 2005 نیز علائمی از نوع نکروز که روی بخش های از برگ و طول محور اصلی برگ نخل خرمای بالغ ” رقم پنجه ای مکزیکی به صورت نوارهای قرمز ” قهوه ای مشاهده شده که در طول دم برگ گسترش داشته است . برگ های مسن تر در اثر سوختگی و بلایت دم برگ به شدت دچار مرگ زودرس می شوند .

شرکت تجاری درنای dornai.ir تامین کننده ارقام خرما و مشتقات خرما

sabzgostar_ghir Instagram posts, stories and followers - Gramho.com

علائم بیماری و نشانه های آن”

علائم بیماری بیشتر بر روی برگچه ها و برگ های پایینی و مسن تر نخل خرما وجود دارد . و در سایر قسمتهای نخل خرما دیده نمی شود . نقاط ریز آب سوخته بر روی سطح محور اصلی برگ از اولین علائم بوده و بر روی برگ چه ها نقاط زرد رنگ ایجاد می شود ” در نهایت به بلایت و خشکیدگی کامل برگچه ها ی در یک طرف شروع می شود . سپس علائم خشکیدگی به صورت نوارهای قهوه ای روشن و آب سوخته که از انتهای نوک برگ در یک طرف شروع و به سمت تنه توسعه پیدا می کند . به سمت دم برگ پخش می شود .بعداز دو الی سه هفته طرف دیگر برگ نخل خرما هم علائم خشکیدگی ظاهر می شود . و کم کم زیاد شده باعث خشکیدگی کامل برگ نخل خرما می گردد. در این حالت ” آتشک و بلایت در نخل خرما ظاهر شده و برگ های آلوده به صورت آویخته به تنه نخل آویزان می شود .

شرکت تجاری درنای dornai.ir صادرات ” واردات ارقام خرما و مشتقات خرما به سراسر کشورو خارج از ایران

Introduction of date palm leaf blight disease

بر روی سطح محور برگ های آلوده استروما با دهانه های متعدد و تیره که همراه با توده های مملو از آسکوسپورهای قارچ مشاهده می شود .که شبیه فتیله به رنگ قهوه ای و به شکل نقاط برجسته دوکی شکل فراوانی است دیده می شود . سپس این جوش ها ترک برمی دارند . و توده اسپور سیاه رنگی در زیر پوست مشاهده شده و.در معرض باد قرار می گیرند . در نتیجه بافت های داخلی و زیرین به رنگ قهوهای تیره مشاهده و محور برگ ها تردو شکننده می شوند.شانکرها روی برگ های آلوده توسعه یافته “اما ترشح صمغ دیده نمی شود.

نوعی از قارچ ها ی (nattrassia mangiaferae serenomyces sp.Cocoicolas spp) را به عنوان ایجاد کننده این بیماری بر روی نخل های خرمای زینتی در عربستان و عراق ” کالیفرنیا گزارش شده اند. گونه های دیگر قارچ هم در سال 2005 از مکه و در سال 2010 از بصره به عنوان عامل این بیماری گزارش داده اند. قارچ (N.mangiferae) عامل بیماری خشکید گی برگ درخت خرما درسال 1387 از استان کرمان گزارش شده. سال 1394 نخل های آلوده در مناطق مختلف استان خوزستان توسط قارچ N.mangiferae , و Serenomyces phoenicis ‘ گزارش شده .

شرکت تجاری درنای dornai.ir تهیه و توزیع ارقام با کیفیت خرمای جنوب در بسته بندی های شیک و با قیمتی مناسب ” در خدمت عزیزان وتجار گرامی در سراسر کشور می باشد .

با ما در تماس باشید ” 09385332588—09125532588 تلگرام ” t.me/mehdi 2455 ——–اینستگرام “instagram.com/m.a.dornai.ir جیمیل شرکت “alimardani.mhdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *