درخت نخل خرما از آدم تا خاتم(ص)

در ادامه از مطالب کتاب خرما درخت زندگی “نوشته استاد سجاد واعظی”

عبدالجلیل رازی قزوینی در کتاب ( النقض) می نویسد. -وچون آدم (ع) را از بهشت به زمین فرستادند .جبرئیل (ع) راگفت .از آن درخت خرما که من زیر آن خفتمی و نشستمی دو چوب بیاور تا مرا از نسیم اوراحتی باشد .جبرائیل آن را بیاورد .درخت بارور شد .آدم در سایه آن نشستنی و میوه آن خوردی و چون از دنیا برفت خدای تعالی فرمود دو چوب از آن درخت در کفن آدم پیچید و آدم چون چوب درخت خرما دیدی گفتی ” (هذا عمتکم-این عمة شماست .پس جریدتین سنت آدم و حوا شد” آنگه سنت همه انبیا شد وآنگه سنت محمد مصطفی (ص) و المرتضی (ع) )

و فی الارض قطع متجورت و جنت من اعنب و زرع و نخیل صنوان و غیر صنوان یسقی بماء واحد و نفضل بعضها علی فی الاکل

و در زمین قطعاتی مجاور و متصل است .زمینی برای تاکستان و باغ انگور قابل است . یکجا برای زراعت غلات و زمینی برای نخلستان” آنهم نخلهای گوناگون و با آنکه همه با یک آ ب مشروب می شوند. ما برخی را برای خوردن بر بعضی برتری دادیم و این امور عاقلان را ادله واضحی بر حکمت صانع است (سوره رعد”آیه 4)

Wikiloc | Photo de پایش وسنجش درخت نخل و هلو در روستای بنجیر (2/6)

آقای هادی قابل در مقاله نوشت افزار قرآن در عصر نزول اشاره به شاخه های نخل می کند.و می نویسد.(عُسُب) “شاخه های پهن و محکم و بی برگ درخت خرما

خلیل بن احمد فراهدی ( م 175ق) از امامان اهل لغت چنین آورده است “العسیب “من النخل ” جریدة مستقیمة دقیقة یکشط خوصها “شاخه راست و محکم درخت خرما که برگ های آن تراشیده شده است ” مرحوم دهخدا نیز آورده است” (عُسُب) که جمع عسیب است . شاخه های خرما بن که راست و بی برگ باشد .” عربها با جدا کردن آن برگچه ها از شاخه پهن در بسیاری کارها از آنها بهره می جستند . مانند ” نوشتن پیمان نامه ها .

پیامبر (ص) و اصحاب که دسترسی شان به کاغذ بسیار اندک بود .از شاخه های درخت خرما برای نگارش استفاده می کردند . روایات متعددی این مطلب را ثابت می کند. از جمله ” زیدبن ثابت می گوید ” فجعلت اتتبع القرآن من العسب” من قرآن را از شاخه بن های خرما ( که پهن و بی برگ بود ) دنبال ” و جست و جو می کردم.

نوشته شده در (جرائدالنخل )” شاخه های خرما “شاخه تازه درخت خرما که برگ های آن پیچیده شده باشد .همانگونه که برگها از ترکه ها کنده می شود.

عیاشی در تفسیر خود روایت کرده است ” علی (ع) فرمود ” رسول خدا وصیت فرمودند هنگامی که آن حضرت را در آرامگاهش جای دادم از خانه ام خارج نشوم تا کتاب خدا را فرا هم آورم . همانا کتاب خدا در شاخه بن های خرما و ( استخوان ) شانه های شتران بود.

تجارت ارقام مختلف خرما و مشتقات آن مانند شیره خرما/ضایعات خرما/چیپس خرماوغیره ….ما در شرکت درنای dornai.ir همه تلاش خودمان را می کنیم تا محصولاتی با کیفیت به دست شما برسد.

تلفنهای تماس ” 09125532588–09385332588

آیدی اینستگرام :m.a.dornai.ir///تلگرام ” mehdi 2455dornai.ir جیمیل شرکت ” alimardani.mehdi31@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *