بیشترین تولید خرمای ایران -دشتستان

در مسیر سیر و سفردر تاریخ ” این بار سفر می کنیم به دوران ساسانی که کشت نخل درآن دوره بسیار رواج داشت .در زمان ساسانی توسط شبکه های بسیار پیچیده و از کیلومترها فاصله آب رودخانه شاپور و دالکی را به دشتها می کشاندن و نخل ونخلستانها را آبیاری می کردند. پیشه نخل کاری خرما و کشاورزی شغل نیکان مردم دشتستان از روزگاران دور است .مردم این منطقه حتی پس از خشک شدن رودهای پر آب نخل کاری را کنار نگذاشته و با حفر چاه در مزارعه و ایجاد قناتهی زیاد “آب کو هپایه های اطراف نخلستانها را به سمت باغات خود کشیدن .امروزه فقط نام قناتها در خاطرات مردم باقی مانده ولی کشاورزان برازجان بخوبی به یاد دارند بجز چاه های آب ” وجود آن چند رشته قنات را در میان آن همه قنات “از جمله قنات سالم خانی که چاههای این قنات از تپه های کوهستان گیسکان در مشرق برازجان که عمیقترین وفرآوان ترین آب را دارد. این قنات در شمال شهر بین دهقاید و برازجان به سطح زمین می رسد.آب شیرین و فراوان این قنات معروف بود .نخلستانها و باغاتی زیبا و پر ثمری مانند باغ سالم خانی که سر آمد باغات آن روز بود و هنوز هم جزء باغهای خوب است .از آب این قنات بهر می گرفتن. از جمله قناتها پر آب قنات حاج حسن است .که از کوههای نی نیزک آب را به روستای حسن آباد منتقل می کند.آب فراوانی دارد و نخلستانها و باغات زیبای را که در حال حاضر از تفریحگاههای عمومی شهر هستند سیرآب می کند .

سرمایه‌گذاران کشور ترکیه از نخلستان‌های استان بوشهر بازدید کردند ...

در شهرستان دشتستان حدودا 2/5 میلیون اصله نخل وجود دارد.که از این تعداد 2 میلیون بارور و 500 هزار اصله غیر بارور می باشد .مناطقی که درآن خرما کشت می شود .عبارتند از ” شبانکاره ” سعدآباد ” دالکی ” مزارعی ” زیارت ” دهقاید ” فاریاب ” طلحه ” درورگاه ” جتوط ” دشتی ” بنار ” آزادگان ” نظرآقا ” سر قنات “

در ایران ” تولید خرمای شهرستان دشتستان در مقایسه با سایر کشورهای تولید کننده خرما بیش از یازده کشور دنیا تولید خرما دارد.

1/8 تولید مصر " 1/7تولید عربستان " 1/6 تولید عراق" 1/3 تولید پاکستان" بیش از 1/3 تولید الجزایر 1/2 تولید لیبی برابر با تولید کشور مراکش و بیش از 3 برابر تولید کشور آمریکا و 1/7 تولید کشور عزیز خودمان ایران " شهرستان دشتستان خرما تولید می کند.

۸۰ درصد محصول نخیلات استان بوشهر برداشت شد

وبسایت dornai .ir شرکت تجاری ارقام مختلف خرما و مشتقات خرما سعی دارد. برای سفارش شما بهترین و با کیفیت ترین میوه خرما را تهیه و عرضه نماید .با ما در تماس باشید” 09125532588–09385332588

تلگرام “mehdi 2455——–جیمیل”alimardani.mehdi31@gmail.com—-اینستگرام” m.a.dornai.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *